Vid mätningen 2016 saknade en tredjedel av kommunerna helt garantier för hur lång tid det tar innan en person med hemtjänst och trygghetslarm får svar när hen larmat, samt hur lång tid det tar innan någon infinner sig i hemmet. Vimmerby är en av de kommunerna.
– Vi har inga garantier utfästa däremot när man larmar svarar larmcentralen omgående, säger Lars Sandberg (C), ordförande i socialnämnden.
Är det ett problem att kommunen saknar en tidsgaranti för sina trygghetslarm?
– Nej. Jag tänker att uppfyller man inte garantin vill väl personen ha någon form av ersättning för det men det trygghetslarmet innebär för brukaren är att någon alltid svarar och någon ur hemtjänstpersonalen alltid kommer. Får personalen ett larm så åker de. Sedan kan de ibland vara upptagna på ett annat larm och då dröjer det, säger Sandberg.
– Det här är ingen lätt fråga. Det vore såklart ett önskemål att kunna garantera en inställelsetid men nattetid har vi tre bilar i kommunen och det kan bli flera mil mellan nuvarande position och larmets, säger Eva Berglund (S), andre vice ordförande i socialnämnden.
Säg att brukaren ligger i sin egen avföring och larmar – efter hur lång tid blir det inhumant?
– Humant är det ju inte efter 15-20 minuter.
Om man ligger i 2,5 timmar?
– Personligen ser jag att det är illa men det kan hända, man vet aldrig hur en natt blir. Men vi uppmanar alla medarbetare att anmäla antingen en lex Sarah eller lex Maria, samt skriva en avvikelserapport. Och det är inte för att dra någon i örat utan för att vi ska få se vad vi behöver arbeta med, säger Berglund.
I Hultsfred kommun har man valt att ha en garanterad maximal inställelsetid för sina trygghetslarm.
– Det är 30 minuter dag och kväll. Sedan är det en timme på natten. Vi har haft det såhär en längre tid, säger enhetchef Katja Broberg.
Hur tycker du det fungerar?
– Jag tycker att det fungerar bra, absolut, säger Broberg.
Inspektionen för vård och omsorg (IVO) har inga specifika krav på inställelsetid utan utgår i sina bedömningar från allmänna krav som följer av socialtjänstlagen så som god kvalitet, integritet och självbestämmande samt värdegrunden inom äldreomsorgen.