Under tisdagen presenterade Region Kalmar Län resultatet av upphandlingen kring färdtjänst, sjukresor, resor till anpassad skola och närtrafik för perioden 2026-2031. Vimmerby Taxi, som under det nuvarande avtalet 2020-2025 kör resor för regionen i både Vimmerby och Hultsfred, är inte ett av de åtta företag som fått förtroendet framåt.
– Jag trodde faktiskt att vi skulle få det vi kör nu. Med 2020-avtalet kör vi i dagsläget sex bilar i Vimmerby, sex bilar i Hultsfred och tre bussar i Hultsfred. Sedan har vi fortfarande kvar skolskjutsavtalet från 2017 och det sträcker sig till augusti 2027, det är fem fordon totalt.
Regionens besked påverkar verksamheten rejält. Bland annat så ser det mörkt ut för privattaxiresor i Vimmerby framöver.
– Vi har svårt att klara privattaxi. Någon bil kanske kan bli kvar i Vimmerby men vi kommer inte kunna köra privatpersoner på det sätt som vi gör nu. Så det kommer att försvinna om inte de nya gör det.
Antalet anställda kommer också drastiskt behöva minska.
– Det går inte att fortsätta som vi har nu. Att köra med 20 anställda och kanske bara ha en bil fungerar inte. Men det blir ett annat företag (Nilsbuss) som de kan hoppa över till, själva jobben finns ju kvar i Vimmerby men hos en ny arbetsgivare.
Bakslaget är det andra på kort tid för företaget. De äger flera gasbussar av det slag som exploderat på andra håll i länet och som inte längre får köras i trafik för regionen.
– 100 procent av min tid nu går att fixa nya fordon att ersätta gasbussarna med. Jag har sex stycken och måste sälja grejer för att köpa taxibussar till de här 1,5 åren som är kvar. Vi får inget extra för att vi byter ut dem. Men vi ska klara det här avtalet ut. Sedan är det klart att det är kostsamt och inte så jätteroligt när man vet att man inte får nytt förtroende.
Fram till slutet av juni går regionens upphandling att överklaga. Om Vimmerby Taxi kommer att gå den vägen är ännu oklart.
– Jag ska plocka ut underlag och se hur långtifrån vi var. Vi är flera ägare som måste titta på det. Det har varit en lustig upphandling egentligen med tanke på gasbilarna. Man ser att det inte är många som har ägt gasbilarna som fått nytt förtroende. Det är också flera nya bolag som inte är från länet.