Tufft på jobbet för sopkörarna i vintertider

Att köra sopbil är ett tungt jobb, framförallt nu när det är snö och vinter. "Skulle jag få bestämma så skulle det vara 20 plus året om."

"Det är svinkallt. I måndags var det 20 minus, jag hade handskarna i näven och när jag kom fram till lastbilen fick jag inte på mig dem för de hade frusit." berättar Jimmy Rödin (till vänster). Kollegan Robin Karlsson berättar att han har tre lager kläder på sig för att inte frysa.

"Det är svinkallt. I måndags var det 20 minus, jag hade handskarna i näven och när jag kom fram till lastbilen fick jag inte på mig dem för de hade frusit." berättar Jimmy Rödin (till vänster). Kollegan Robin Karlsson berättar att han har tre lager kläder på sig för att inte frysa.

Foto: Sofie Olsson

Vimmerby2021-02-05 06:00

Det säger Jimmy Rödin som tillsammans med kollegan Robin Karlsson arbetar på GDL som är entreprenören som sköter soptömningen i Vimmerby. 

undefined
"Det är svinkallt. I måndags var det 20 minus, jag hade handskarna i näven och när jag kom fram till lastbilen fick jag inte på mig dem för de hade frusit." berättar Jimmy Rödin (till vänster). Kollegan Robin Karlsson berättar att han har tre lager kläder på sig för att inte frysa.

Vad är de största problemen under vintern?

– Det är snön. Det blir vallar och allt sånt. Man har lite överseende med det första dagen som snön kommit, då har man dragit tunnorna genom vallar som går nästan upp till handtagen. Men har det gått två dagar och det är en stor vall då tömmer vi inte tunnorna för då har de ju haft tid på sig att skotta, säger Rödin. 

Det är ett tungt arbete. Under ett arbetspass ska de båda kollegorna tömma mellan 480 och 580 soptunnor. Halka blir också en riskfaktor när man ska dra tunga soptunnor fram till sopbilen. 

– De här är ju tyngre än de gamla kärlen. Många gnäller om att det har ju fungerat i 40 år, men tyngdpunkten är helt annorlunda i de här. De här är mycket större också, de gamla är 240 liter som störst – de här är 370 liter.

undefined
Att ta sig fram med den stora sopbilen kan vara knepigt under vintern. Sopbilen är större och tyngre än de tidigare bilarna var berättar Jimmy Rödin.

Mycket snö på soptunnornas lock kan ställa till med ett kyligt obehag,

–När man tar kärlen så rinner snön rakt ner på byxorna och in i skorna och det är ju också lagom härligt. Man brukar vara dyngsur från klockan 8-9. Det blir ju iskallt så sen har man ingen känsel i fötterna och så får man åka med det resten av dagen, säger Rödin. 

Hur kan man som soptunneinnehavare underlätta ert arbete?

– Skotta och se till att handtagen står utåt. Om det är svinhalt så skulle det också underlätta om man la på lite grus, avslutar Jimmy Rödin. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!