Formell invigning för kommunens nya kontaktcenter

På fredagen invigdes kommunens kontaktcenter, vars syfte är att ge medborgarna en enklare väg in till kommunens olika verksamheter.

Saxen lydde Jacob Käll (C) som utan krångel klippte bandet och förklarade kommunens nya kontaktcenter invigt.

Saxen lydde Jacob Käll (C) som utan krångel klippte bandet och förklarade kommunens nya kontaktcenter invigt.

Foto: Johannes Widergren

Vimmerby2022-09-09 12:31

Kommunens nya kontaktcenter öppnade för medborgarna redan i april men på fredagen var det dags för den formella invigningen. På plats fanns de flesta av kommunens toppolitiker med kommunalrådet Jacob Käll (C) i spetsen.

– För eller senare kommer alla i kontakt med kommunen och det kan handla om allt från en grop i gatan till förskoleplatser. Tanken med kontaktcenter är att göra det smidigt och samla allt på ett ställe, det ska finnas en väg in till kommunens organisation, sa han till besökarskaran som samlats innanför stadshusets dörrar.

undefined
Kulturskoleeleven Albin Begu underhöll med det klassiska spanska gitarrstycket Asturias.

Albin Begu, elev på kulturskolan, framförde gitarrstycket Asturias innan kommunalrådet klippte bandet. I samband med invigningen avtäcktes också en tavla av konstnären Bergilot Kvarnare. Torsten Möller, teamledare för kontaktcenter, säger att lokalerna är klara men att resten är under utveckling. Han uppmanar medborgare att komma med synpunkter för att verksamheten ska kunna förbättras.

– Det var ganska segt här i början men det tror jag hängde ihop med pandemin. Nu har vi märkt att det ökat med folk som kommer hit. Vi har tagit kontakt med förvaltningar för att se vad vi kan hjälpa dem med och vilka frågor vi ska besvara här, säger han.

undefined
Kommunens nya kontaktcenter invigdes på fredagen.

Besökaren Sandra Baessler hoppas att kontaktcenter ska göra det lättare att ta kontakt med kommunen.

– Jag tror att det blir jättebra, säger hon.

Sammanlagt har projektet och ombyggnationen kostat omkring fem miljoner kronor.

"Tanken med kontaktcenter är att göra det smidigt och samla allt på ett ställe", säger Jacob Käll (C).
"Tanken med kontaktcenter är att göra det smidigt och samla allt på ett ställe", säger Jacob Käll (C).
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!