Snart öppnar nya kontaktcentret i stadshuset

Planeringen har pågått länge. Byggnationen sen i fjol. Om en dryg månad ska kommunens nya kontaktcenter öppna och efter hand utökas med mer och mer service till kommuninvånarna.

Projektledarna Hanna Alsér och Liselotte Frejd mitt i den nya foajén där det blir en samlad reception och kontaktcenter för alla kommunens enheter i stadshuset.

Projektledarna Hanna Alsér och Liselotte Frejd mitt i den nya foajén där det blir en samlad reception och kontaktcenter för alla kommunens enheter i stadshuset.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby2022-02-22 21:00

Vimmerby Tidning tog en titt bakom inhägnaden och hänvisningen till den tillfälliga receptionen i biblioteket och möttes av en helt annan miljö än den som varit gällande sen 1976 då huset invigdes.

– Vi öppnar kontaktcentret den 1 april och vi kommer att ha fyra medarbetare när alla är på plats. Det är den bemanning vi tänker oss till att börja med. Sen kan det komma att utökas vart efter fler och fler uppgifter läggs ut på centret, säger Erik Almgren, projektchef och ansvarig för kontaktcentret.

Planerna att slå ihop de tre tidigare entréerna till biblioteket, socialens familjeomsorg och huvudentrén till en enda har funnits länge. I april 2017 beslutade kommunstyrelsen att satsa på ett kontaktcentrum. Det har dock skjutits fram flera gånger.

När projektet aktualiserades igen 2019 utsågs Hanna Alsér och Liselotte Frejd till projektledare.

– Nummer ett är att det ska bli enklare för medborgarna att ta kontakt med kommunen och att man ska få snabbare svar på sin fråga i kontaktcentret istället för att lotsas runt eller behöva sitta i telefonkö, säger Hanna Alsér.

Enligt uppgifter från kommunen passerade minst 46 000 telefonsamtal växeln i fjol. I det räknas inte de som ringt direkt till en kommunanställd eller en enskild verksamhet.

undefined
"En väg in" är den övergripande parollen för kommunens stora satsning på att bygga om den gamla entrén och foajén i stadshuset och skapa ett samlat kontaktcenter för att ge invånarna snabbare service. Fr v Hanna Alsér, bibliotekschef Thomas C Ericsson och projeketchefen Erik Almgren i den mer öppna entrén till stadshuset, som sannolikt ockå kommer att byta namn till kommunhuset.

Projektledarna gjorde en kartläggning 2020, precis före pandemin, som visar att de flesta frågor är av så allmän karaktär att den som ringer eller besöker stadshuset kan få svar i det nya kontaktcentret eller få hjälp att hitta svar och besked på digitala plattformar.

– Det kan vara frågor om barnomsorg, allmänhetens åkning i ishallen eller när försörjningsstödet betalas ut. Sånt ska exempelvis en handläggare på socialförvaltningen inte behöva ta. De ska ägna sig åt mer tyngre ärenden. Det är den principen som genomsyrar tanken, att kontaktcentret ska hantera de vanliga enklare ärendena åt alla förvaltningar, säger hon.

undefined
Här ska den nya receptionsdisken komma på plats inom kort. "Det mesta ska vara klart under mars, men det är en del detaljer som dröjer på grund av leveransproblemen under pandemin", säger Erik Almgren.

Det är det här som ligger bakom den omfattande byggnation som pågått i stadshuset sen i somras. Förutom en gemensam reception, där också personal från biblioteket ska ingå, byggs fem besöksrum i anslutning till nya foajén.

– Det är för att höja säkerheten för de anställda. Grundtanken är att ingen ska ta emot besök på sina egna rum, säger fastighetschefen Torbjörn Bergström.

Totalt kostar projektet och ombyggnationen cirka fem miljoner kronor.

Erik Almgren är projektchef och ansvarig för kontaktcentret.
Erik Almgren är projektchef och ansvarig för kontaktcentret.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!