En gång platsen för den gamla ”raggarkåken”. Nu är det andra typer av bilburna som stannar till vid riksväg 40, där kedjan Charge to Move öppnade laddplats med snabbladdare hösten 2024 och det sedan alldeles nyss finns en restaurang, EAT at Charge to Move, inredd i nordiskt trä och med italienskt på menyn.
– Det här betyder jättemycket för Vimmerby, all nyetablering betyder ju otroligt mycket. Just det här läget, längs den här vägsträckan, känns också viktigt. Det är ett antal mil till Västervik och det är ett antal mil till Eksjö, säger kommunstyrelsens ordförande Eva Kindstrand Ströberg (S), som klippte invigningsbandet tillsammans med William Mickelsson.
Kommunens näringslivsstrateg Patric Engqvist kör själv elbil sedan några år tillbaka och tror på konceptet.
– Jag kan elbilsvärlden och den här möjligheten, som vi ser här idag i Vimmerby, har jag inte sett någon annanstans. Det kan vara så att man kan ladda vid ett köpcenter, men just kombinationen laddning och restaurang har jag inte sett tidigare. Det är kul med en ny restaurang. Och det är kul med publika laddplatser, det har vi inte varit bortskämda med. Inför den kommande turistsäsongen är det jätteviktigt, de som kommer hit kan planera sin körning och vet att här kan man ladda och käka.
Idén till konceptet fick William Mickelsson i arbetet med sin Stockholmsbaserade elfirma.
– Vi jobbar med service och sedan vi började med elbilsladdning insåg vi att det saknas något, därför har vi länge skissat på ett helhetskoncept, med en ny typ av mat längs vägarna, men också där man kan få den bästa laddningen och framförallt underlätta för den tunga trafiken, även lastbilar ska kunna ta sig in utan problem och ladda.
Är det inte konstigt att det här konceptet inte funnits tidigare?
– Det har vi sagt hela tiden, men vi är förstås glada att det är vi som har tagit fram det. Vimmerby är vårt flaggskepp, vår första anläggning och vi har verkligen satsat här för att få det så bra som möjligt. Vi tycker att Vimmerby förtjänar det, det är en jättefin stad med mycket turism, men också en genomfart som behövs.
På frågan hur mycket som investerats i Vimmerby är svaret "en stor investering, det är inte billigt med elbilsladdare."
Arbetet har dragit ut en del på tiden?
– Jag tycker inte att det har dragit ut på tiden, vi ville göra det så bra det bara går och därför tog det några veckor extra.
Restaurangen kommer inledningsvis att ge ett tiotal arbetstillfällen, men William Mickelsson utesluter inte att det kan bli fler.
Fler etableringar är också på gång. Bara i år är målet att öppna liknande anläggningar på fyra-fem orter i Sverige. Närmast i pipeline är Härnösand.
Nytt är även samarbetet med kaffekedjan Waynes Coffee, som finns i de flesta större städer och nu också i Vimmerby, där en kaffestation finns i en del av restaurangen EAT at Charge to Move.
– Det var faktiskt de som kontaktade oss. De gillade vårt koncept, ville haka på och vara med på omställningen och nytänket. Så samarbetet fortsätter på andra ställen.
Vimmerby får alltså bana väg inför kommande etableringar?
– Ja, verkligen, och jag är jättenöjd med hur det blev. Vi är tacksamma för samarbetet med kommunen, som stöttat med hjälp och guidning, det har varit väldigt positivt.
Den 26 april blir det ett officiellt öppningsevent för besökare och samarbetspartners.