Sedan i början av maj hanterar transportföretaget bryggeriets samtliga restprodukter från öl- och vinproduktionen. Restprodukterna som GDL tar hand om blir sen till djurmat och biogas vilket skapar ett slags hållbart kretslopp.
– Mycket går till djurmat som sen blir omvandlat till biogas. Alla alkohol-restprodukter går direkt in i biogasutveckling. Vi har tre lokala lantbruk runtom Vimmerby som får dessa produkter som vi hämtar från Åbro.
Berätta lite om uppkomsten till det här avtalet.
– Vi har hanterat restprodukter för Åbro innan, men i mindre volymer. För cirka ett och ett halvt år sedan fick vi frågan om vi var intresserade att skicka in en offert om att hantera samtliga restprodukter, vilket vi naturligtvis var. De föll för den lösning som vi presenterade.
Det nya avtalet resulterar i mindre mil på vägarna, och således mindre klimatavtryck, berättar företaget.
– Vissa restprodukter transporterade vi ända till Linköping tidigare. Nu kommer alla transporter ske i närområdet. Det är också en effektivisering för vår personal att endast kontakta en aktör när själva beställningen för bortförande av restavfallet görs, säger Åsa Johansson, huvudbryggmästare på Åbro.
Hur viktigt är hållbarhetstänket för er?
– Det är mycket viktigt, vi på Åbro jobbar för att lämna ett så litet klimatavtryck som möjligt. Det är också viktigt för oss med långsiktighet, att de affärer vi gör också är hållbara med tiden. Vi ser det här som en cirkulär process.
Håkan Nyström berättar att det är en stor affär för transportföretaget.
– Det är jättekul och många som varit med på resan för att ro det i hamn. Dessutom är det viktigt att vi kan ha starka samarbeten med lokala företag, i synnerhet ett så välkänt som Åbro. Vi vill hitta lösningar som gynnar fler parter.
Avtalet är skrivet på fem år. Varken Åbro eller GDL vill delge hur stora summor det rör sig om.
Utan att gå in på det specifikt, snackar vi miljonklassen per år?
– Ingen kommentar, men vårt mål har varit att alla parter ska vara nöjda med avtalet, svarar Åsa Johansson.
1 maj driftsattes nya avtalet och från båda företagen är det glada miner än så länge.
– Absolut, vi är mycket nöjda, säger Johansson.
– Vi har inte haft några större friktioner. Det enda vi laborerat lite med inledningsvis är lastvikter. Vi tror det ska fortsätta på ett bra sätt. Vi lyckades knyta ihop säcken och har nu fått till ett unikt cirkulärt kretslopp, menar Nyström.