Det är nästan två år sedan Trafikverkets entreprenör Infranord påbörjade ett underhållsarbete vid plankorsningen intill sågverket. Balkarna som rälsen ligger på var inte längre godkända och skulle bytas ut. Tillfälliga trälemmar sattes dit vid järnvägsövergången i väntan på en permanent gummibeklädd övergång.
Det skulle ta några månader att få dit de permanenta delarna men fortfarande nästan två år senare väntar sågverket på att få en ordentlig övergång.
– Vi har timmerlastbilar på 60 ton som åker här dagligen, liksom våra egna truckar som åker fram och tillbaka till lagret. Men de här träbryggorna är inte gjorda för så här tung trafik, säger Jan Praznik på Ansgarius Svensson AB.
Som en följd av alla tunga fordon som passerar varje dag har underlaget sjunkit ner. Det skumpiga och ojämna underlaget har gjort att stora timmerpaket har ramlat av truckarna och hamnat på rälsen. Personalen har fått ge sig ut på spåret och röja upp.
– Hur många gånger det har hänt har jag tappat räkningen på. Framför allt är det här en allvarlig risk för våra anställda. När det händer är det bara att fort som fasen ge sig ut och få bort det från järnvägen. Vi får hämta en lastmaskin och trycka undan virket, och sedan plocka upp småbitar. Skulle det ske precis när ett tåg kommer, då smäller det, säger Max Praznik, som också jobbar på sågverket.
Det finns ett telefonnummer som man kan ringa om tågen behöver stoppas. Än så länge har det inte gått så långt.
– Vi har lyckats få undan virket innan tåget har kommit. Man undrar ju om det ska behöva hända en olycka innan Trafikverket reagerar, säger Jan Praznik.
Under måndagen fick till slut sågverket besked om när järnvägsövergången ska bli åtgärdad.
Per-Erik Danielsson, projektledare vid Trafiikverket förklarar den utdragna processen med ekonomi och att andra projekt kommit emellan. – Vi förstår deras situation och det är beklagligt att det har dragit ut på tiden, men så kan det vara i vissa fall. Nu är allt material beställt och klart och helgen vecka 38 kommer gummiplattorna på plats.
Tar ni hänsyn till omgivningen och eventuella företag som påverkas när ni prioriterar era underhållsarbeten?
– Ja, det gör vi ju. Sedan är det kanske inte alltid vi inser hur hög belastningen är och i det här fallet kanske vi borde har bytt till den kraftiga konstruktionen direkt.