Det drar ihop sig inför sommaren och hos hemtjänsten i Vimmerby är nästan alla sommarvikariat fyllda. De flesta av unga killar.
– Det finns en bild av att hemtjänsten är en medelålders kvinna. En del brukare och anhöriga kan bli förvånade av att det inte längre ser ut så, menar Camilla Mirestrand.
– Vi har många 20 till 25 åriga killar som väjer att jobba hos oss, i mitt område är det så många som nio av tio. Vilket är positivt eftersom vi velat få in mer killar i vården. De är ofta väldigt ambitiösa, har en fin respekt för äldre och en önskan om att det ska bli så bra som möjligt.
Två av dem som kommer att åka runt till brukarna i kommunen är 19-årige Khalid Diviiye och 24-årige Maamoun Alhussein.
– Jag gillar att träffa olika människor och att kunna utvecklas varje dag, berättar Khalid.
– Förra året jobbade jag på ALV och i år hemtjänsten så det blir en ny erfarenhet. Jag känner mig ändå förberedd eftersom jag går vård och omsorgs- programmet och har praktiserat hos hemtjänsten tidigare. Jag tror det kommer att bli kul. Det är en jättebra stämning mellan alla oss som ska jobba, många går i samma skola en del av oss spelar fotboll tillsammans.
Maamoun har tidigare jobbat på äldreboendet Vimarhaga men i år är det första gången som han hoppar in i hemtjänsten.
– Jag trivs med att arbeta med äldre, det känns viktigt att kunna hjälpa dem och få dem att känna sig trygga, berättar Maamoun.
– Speciellt gillar jag att prata med dem, de är roliga och berättar ofta historier om något som varit speciellt för dem.
För honom är sommaren ett steg mot målet att så småningom utbilda sig inom vården.
– Jag har gått kurser inom vård och omsorg på Lärcenter. Nu är mitt mål att studera vidare inom området.
Camilla menar att en effekt av att unga killar med olika bakgrund börjar jobba inom hemtjänsten är det kommer in kompetens inom nya områden.
– Till exempel kan vi bara inom mitt område åtta olika språk, allt från danska till swahili. Det är en kompetensökning eftersom inte alla brukare pratar svenska. Många av de killar som hoppar in blir populära hos brukarna.