Uppåt för turismen i Vimmerby

Nära 229 000 gästnätter i Vimmerby. Det är en ökning med åtta procent mot året före.

Piroska Kallay på turistbyrån redovisade bland annat att gästnätterna ökat med åtta procent i Vimmerby.

Piroska Kallay på turistbyrån redovisade bland annat att gästnätterna ökat med åtta procent i Vimmerby.

Foto: Jimmy Karlsson

Vimmerby2018-11-21 22:00

– Det är ni som gör den summan, sa turistchefen Peter Göransson till de 40-talet aktörer i besöksnäringen när säsongen 2018 summerades på turistbyrån på onsdagskvällen.

Turistbyrån drivs av en medlemsförening. Det framhöll Jocke Johansson från Astrid Lindgrens Värld som ett stort plus.

– Det är viktigt med en opartisk övergripande kraft, när det gäller att locka fler besökare, sade han.

Han talade också om vikten av att samarbete mellan olika aktörer, organisationer och branscher för att utveckla besöksnäringen och näringslivet.

Turistbyrån summerade besöksåret från 1 oktober i fjol till 30 september i år.

Där framgick bland annat att antalet kommersiella gästnätter ökade med åtta procent 2018 jämrört med 2017, från 211 000 till nära 229 000.

– Det har ett bra värde eftersom varje gäst är här för att uppleva något, de äter och konsumerar på andra sätt, så det genererar inkomster som gynnar hela kommunen, säger Peter Göransson, turistchef i Vimmerby.

Turistbyrån redovisade också ett tio-tal besök av internationella journalister från stora medier i främst Tyskland, Danmark, Norge speglat Vimmerby under året.

– Det ger massa positiv publicitet som man inte kan köpa för pengar, bedömer Peter Göransson.

Samarbetet mellan Vimmerby, Västervik och Visby har slagit väl ut.

– Det är lyckosamt att slå ihop tre välkända varumärken till en ny produkt, så den "summerroad-tripen" fortsätter också 2019.

Thomas Svärd, utvecklingschef i Vimmerby kommun betonade helhetens betydelse.

– Det räcker inte med att ha ett bra jobb som man lägger 8-10 timmar på. Det handlar också om vad Vimmerby har att erbjuda där utöver. Där är föreningslivet med 152 föreningar med vitt olika verksamheter en viktig faktor, handelstaden är en annan, motiverar han varför familjhen valt att stanna i Vimmerby.

Han nämnde också arbetet med nya företag och att det finns några intressenter till Krönsmon.

Joakim Ljungqvist, VD för Tillväxt Motala AB, om skillnaden mellan att marknadsföra en plats och att göra PR för en produkt.

– Alla som har behov av att kommunicera platsens styrkor ska kunna göra det, framhöll han.

Han ser flera likheter mellan besöksnäringen i Vimmerby och Motala, där danska La Landia planerar en enorm satsning.

– Det arbete som man gjort i näringsliv och besöksnäring i Motala kan vi hämta mycket inspiration från hit till Vimmerby, säger Peter Göransson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!