– Det är en anläggning som kommer att stötta elnätet när det uppstår brist både i ett kort perspektiv på någon eller några sekunder men även på längre tid på några timmar, och blir ett bra stöd för både Vimmerby Energi och andra, säger Nicklas Bäcker, chief strategy officer på Ingrid Capacity till Vimmerby Tidning.
Företaget har ett 20-tal liknande projekt på gång runt om i Sverige på sammanlagt 500 megawatt. Så sent som i september i år meddelade företaget en etablering av Sveriges största batterilager i Karlshamn på 70 megawatt mot E.ON:s regionnät.
Batterilagret i Vimmerby blir inte lika stort, det stannar vid en kapacitet på 20 megawatt. Enligt Ingrid Capacity motsvarar det vad en stad på 40 000 invånare förbrukar när den har sitt största effektbehov.
– I Vimmerby rör det sig om en investering på 100 till 150 miljoner kronor, säger Nicklas Bäcker.
Hur fungerar ett batterilager?
– I och med att det laddas upp när det finns överskott och används när det uppstår brister hjälper det till att balansera elnätets frekvens och dämpar pristoppar. För att kunna dubbla energianvändningen i Norden, och göra det med fossilfri produktion, är energilager nödvändigt. De förnybara energikällornas produktionskapacitet varierar över tid, beroende på väder och vind, förklarar Nicklas Bäcker.
Innebär det här några arbetstillfällen i Vimmerby?
– Under byggtiden blir det givetvis så. Men framför allt ökar det möjligheten för etableringar av elintensiv industri och verksamheter. Många städer saknar den kapacitet som behövs. Det bidrar också till att trygga elleveransen till befintliga företag och andra konsumenter.
Varför väljer ni att etablera er i Vimmerby?
– Platsen är intressant och det finns en bra infrastruktur att ansluta till och i det här fallet avser vi också att bygga infrastruktur för laddning av elfordon också, säger Nicklas Bäcker.
Hur stor kan anläggningen för laddning av elfordon bli?
– Det är svårt att säga exakt, men det rör sig om en normalstor anläggning och det brukar bestå av fyra till åtta snabbladdningsenheter, säger han.
När anläggningen som ska ligga på tomten mellan ST1-macken och gamla VTT-fastigheten intill Södra Industrigatan kan bli klart är lite osäkert.
– Vårt mål är att det ska vara klart första kvarttalet 2024, sen får vi se hur det blir.