â Det Ă€r en anlĂ€ggning som kommer att stötta elnĂ€tet nĂ€r det uppstĂ„r brist bĂ„de i ett kort perspektiv pĂ„ nĂ„gon eller nĂ„gra sekunder men Ă€ven pĂ„ lĂ€ngre tid pĂ„ nĂ„gra timmar, och blir ett bra stöd för bĂ„de Vimmerby Energi och andra, sĂ€ger Nicklas BĂ€cker, chief strategy officer pĂ„ Ingrid Capacity till Vimmerby Tidning.
Företaget har ett 20-tal liknande projekt pÄ gÄng runt om i Sverige pÄ sammanlagt 500 megawatt. SÄ sent som i september i Är meddelade företaget en etablering av Sveriges största batterilager i Karlshamn pÄ 70 megawatt mot E.ON:s regionnÀt.
Batterilagret i Vimmerby blir inte lika stort, det stannar vid en kapacitet pÄ 20 megawatt. Enligt Ingrid Capacity motsvarar det vad en stad pÄ 40 000 invÄnare förbrukar nÀr den har sitt största effektbehov.
â I Vimmerby rör det sig om en investering pĂ„ 100 till 150 miljoner kronor, sĂ€ger Nicklas BĂ€cker.
Hur fungerar ett batterilager?
â I och med att det laddas upp nĂ€r det finns överskott och anvĂ€nds nĂ€r det uppstĂ„r brister hjĂ€lper det till att balansera elnĂ€tets frekvens och dĂ€mpar pristoppar. För att kunna dubbla energianvĂ€ndningen i Norden, och göra det med fossilfri produktion, Ă€r energilager nödvĂ€ndigt. De förnybara energikĂ€llornas produktionskapacitet varierar över tid, beroende pĂ„ vĂ€der och vind, förklarar Nicklas BĂ€cker.
InnebÀr det hÀr nÄgra arbetstillfÀllen i Vimmerby?
â Under byggtiden blir det givetvis sĂ„. Men framför allt ökar det möjligheten för etableringar av elintensiv industri och verksamheter. MĂ„nga stĂ€der saknar den kapacitet som behövs. Det bidrar ocksĂ„ till att trygga elleveransen till befintliga företag och andra konsumenter.
Varför vÀljer ni att etablera er i Vimmerby?
â Platsen Ă€r intressant och det finns en bra infrastruktur att ansluta till och i det hĂ€r fallet avser vi ocksĂ„ att bygga infrastruktur för laddning av elfordon ocksĂ„, sĂ€ger Nicklas BĂ€cker.
Hur stor kan anlÀggningen för laddning av elfordon bli?
â Det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga exakt, men det rör sig om en normalstor anlĂ€ggning och det brukar bestĂ„ av fyra till Ă„tta snabbladdningsenheter, sĂ€ger han.
NÀr anlÀggningen som ska ligga pÄ tomten mellan ST1-macken och gamla VTT-fastigheten intill Södra Industrigatan kan bli klart Àr lite osÀkert.
â VĂ„rt mĂ„l Ă€r att det ska vara klart första kvarttalet 2024, sen fĂ„r vi se hur det blir.