I ett inlägg på Facebook uppmanar Vimmerby kommun, via kommunikationsbyrån Alarmstreet, invånarna till att tänka kring sin konsumtion och testa en köpfri månad i januari. Kommentarsfältet fylldes snabbt av syrligheter och vass kritik.
Vimmerby Tidning har under torsdagen pratat med flera butiksanställda i stan och de allra flesta delar samma åsikt, att kommunens inlägg är taktlöst och inte lirar med idén om att gynna den lokala handeln. Särskilt inte i januari, som är en tuff månad ekonomiskt inte bara för privatpersoner utan också för näringsidkare.
Efter de starka reaktionerna höll föreningen Vimmerby Handel ett extrainsatt styrelsemöte, där kommunen bjudits in för att förklara sig. Beathe Skaate, ordförande, skriver i ett sms till Vimmerby Tidning att det var ett bra samtal mellan dem och Vimmerby kommun.
– En synpunkt från oss är att kommunen måste överväga vad som läggs ut och syftet med det, skriver hon.
Egon Karlsson, kommunens utvecklingschef, håller med men säger också att han hoppas att kommunen kan rida ut ur stormen med medvind.
– Jag står fortfarande bakom inlägget i sig men jag står egentligen också bakom det som Vimmerby Handel skrev i sitt pressmeddelande. Hållbarhet i sig är viktigt och det är en fråga vi jobbar med, men jag håller med om att det var otydligt. Hållbarhet är inte bara att man inte handlar alls, det är orimligt. Det är ett sätt att handla på, säger han till Vimmerby Tidning.
Tycker du att reaktionerna från näringslivet är överdrivna?
– Jag förstår mycket väl att man reagerar så här men jag tänker att utifrån detta så kan vi göra något bra. Det lyfter en diskussion kring vikten av hållbarhet och också om hur viktigt det är att stötta våra lokala butiker.
Facebookinlägget är en del av en kampanj, som i sin tur är ett samarbete med Länsstyrelsen och Region Kalmar. På eftermiddagen har det uppdaterats med en förklaring. "Syftet är inte att avråda från nödvändiga inköp eller att motverka handel i stort. Det handlar snarare om att uppmuntra till medveten konsumtion", står det bland annat.
Utvecklingschefen säger också att man i framtiden kommer att förhandsgranska innehåll från samma kommunikationsbyrå på ett mycket noggrannare sätt än i det här fallet.