Vädret var kanonbra och ett 70-tal mötte upp på samlingsplatsen vid den gamla smedjan och snickerboa på HyltaHus.
Vandringsledaren och VD för HyltaHus AB, Peter Andrae, hälsade välkommen och berättade om Solbackas historia där järnvägen haft stor betydelse.
Peters morfars far Johan August Brorsson började i gamla smedjan. Stationshuset lite längre bort invigdes 10 oktober 1924. På den tiden jobbade den unga Astrid Eriksson på Vimmerby Tidning och bevakade invigningen.
Hon tordes inte gå in i Stationshuset förrän de fina gubbarna hade ätit färdigt och kom ut.
Själva järnvägen byggdes redan 1908, Ydrefors till Vimmerby. Hela sträckan tog med tågen 1 timme och 40 minuter.
Peter Andrae, också representant av Hembygdsföreningen i Rumskulla berättade att Solbacka ”föddes” på 20-talet och järnvägen var livsnerven i det hela. Godstrafiken öppnades 1923 och lades ner 1940, persontrafik började i oktober 1924 och upphörde redan 1933. Hela järnvägen revs upp 1940.
Solbacka och sågen föddes 1923. Företaget som Johan August Brorson startade på 1890-talet växte. På den tiden flyttade man sågen till skogen istället för tvärtom.
Peter berättar att det ingen ”dans på rosor” i träbranschen.
– Det har alltid gått upp och ner. På 1950– och 60-talen var Solbacka på topp. Då fanns det mycket barn. Det fanns en affär och till och med ett café, och en dansbana som hette ”National”.
– Morfar hade söndagsskolan på övervåningen av smedjan.
Vid Järnvägsbanken gjordes ett stopp.
– Förr i tiden fanns här en liten bro över bäcken. De flesta tycker det är synd att de inte gjorde en cykelväg på den, från Ydrefors till Vimmerby eller delar av sträckan. Vidare till det gamla stationshuset ser man den gamla stenkajen fram till idag. På nedre våningen av stationshuset fanns på den tid en väntsal, stinsen och en lägenhet på övervåningen. Stinsen hette på den tiden Erik Linderborg.
Bengt Lönn från Tjurstorp, berättade en historia han hört av en lokförare på sträckan på 20-talet. Vändplanen fanns i Ydrefors och där mötte lokföraren tanter som aldrig hade varit i Vimmerby.
I Ydrefors lastades vagnarna med timmer som transporterades via Vimmerby till Västerviks hamn.
Bengt hade till och med en lapp om fraktgods från Station Djurstorp till Wentzelholm.
Vandringen gick till den tidigare affären: En diverseaffär som lades ner på 70-talet. I huset bakom affären kunde man hyra ett frysfack på årsbas, för dem som inte hade en frys hemma.
Där berättades också om tältbion som ordnades av Björnsäter, som brukade komma några gånger på sommaren.
Till slut fikade alla med varsin medtagna kaffekorg.