Aina, 34, utsattes för bedrägeri – vill varna andra

Efter ett telefonsamtal började Aina Wiger ana oråd och ringde banken för att säkra sina pengar. Hade hon inte gjort det hade det kunnat gå illa och nu vill hon varna andra för bedragarna.

Aina Wiger blev inte av med några pengar men hon känner sig ändå lurad av bedragaren som ringde. "Det var ett tvättäkta bedrägeri och i efterhand känner jag mig som en pensionär som blivit lurad", säger hon.

Aina Wiger blev inte av med några pengar men hon känner sig ändå lurad av bedragaren som ringde. "Det var ett tvättäkta bedrägeri och i efterhand känner jag mig som en pensionär som blivit lurad", säger hon.

Foto: Johannes Widergren

Vimmerby2023-01-16 19:00

Det var förra onsdagen som Aina Wiger, som driver Hudvårdskompaniet, svarade på ett telefonsamtal från vad hon trodde var Konsumentverket. Samma kväll gjorde hon en polisanmälan om bedrägeri.

– Det var ett tvättäkta bedrägeri där de ringde upp och nu efteråt känner jag mig som en pensionär som blivit lurad. Jag känner mig så extremt dum. Det sa jag också när jag pratade med polisen men då fick jag höra att bedragarna är otroligt skickliga nu, säger hon.

Bedrägeriet gick till så att en person som utgav sig för att vara juridiskt ombud på Konsumentverket ringde och påstod att Aina var en av flera som blivit lurad. Uppringaren sa att någon hade kommit över hennes uppgifter och tecknat flera mobilabonnemang i hennes namn.

– Jag fick höra att det dragits pengar och att det vore bra om jag kunde logga in och kolla. Han bad mig inte om några uppgifter men jag loggade in och såg att det inte dragits några pengar, säger Aina Wiger. 

undefined
Mellan januari och september 2022 anmäldes, enligt statistik från Polismyndigheten, 15 165 fall av telefonbedrägeri i hela landet. Jämfört med samma period 2021 ökade det med 132%.

Personen i telefonen sa att Aina snart skulle bli uppringd av sin bank och få hjälp.

– När vi pausade fick jag som tur var känslan att det var skumt. Då hann jag ringa till Konsumentverkets växel och fråga om personen jag pratat med jobbar där. De hade ingen med det namnet och sa att jag var mitt i ett bedrägeri, då fick jag panik, säger hon.

Aina ringde också direkt till banken för att göra ändringar i sitt bank-id och försäkra sig om att hennes pengar var i säkerhet. När hon en stund senare blir uppringd av bedragaren har telefonnumret manipulerats att se ut som om att det samtalet kommer från hennes bank. Aina Wiger har inte blivit av med några pengar men säger själv att det är mycket tur som ligger bakom. Nu vill hon varna andra.

undefined
"Vi har oerhört aktiva bedragare på många fronter och de gör allt de kan för att lura folk", säger polisens presstalesperson Robert Loeffel.

Robert Loeffel, presstalesperson vid polisen i region syd, säger att det under lång tid varit högsäsong för den här typen av bedrägerier.

– Vi har oerhört aktiva bedragare på många fronter och de gör allt de kan för att lura folk, säger han.

Robert Loeffel säger att telefonbedragare vanligtvis riktar in sig på äldre människor i 70- till 90-årsåldern och att det som är vanligast är att man ringer och presenterar sig som representant för ett företag, en organisation eller till och med polisen. 

– Allt går ut på att få den man ringer att göra en inloggning eller lämna ifrån sig en kod. Det ska man aldrig göra, säger Robert Loeffel.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!