Den nya tandläkaren tillträdde i höstas. Då hade Folktandvården i Vimmerby försökt rekrytera under en längre period och redan i maj när den nya kliniken invid Hälsocentralen invigdes, lyftes situationen att mottagningen var flera tandläkare kort. Helst hade kliniken behövt två nya tandläkare, tyckte klinikchef Anna Fratczak-Soszanska.
- Vi är jätteglada att vi nu har lyckats rekrytera en ny tandläkare, men det hade absolut inte skadat om vi hittat en till.
- Vi hade en annons ute där vi sökte ytterligare en tandläkare för ungefär en månad sedan, men vi fick inget napp. Det hade inte gjort något om vi blev mer personal för vi har ju mycket att göra, så är det någon tandläkare som vill börja jobba hos oss så står vi med öppna armar. Men vi vet samtidigt att det är svårt att rekrytera och så är det i hela landet, säger Anna Fratczak-Soszanska.
"Vimmerby inte värst drabbad"
Folktandvården samarbetar mellan klinikerna i länet och förra året lånade Vimmerbymottagningen ut tandläkare till grannkommunerna Västervik och Hultsfred.
- Bland annat hade Västervikskliniken fem stycken som blev mammalediga ungefär samtidigt så då lånade vi ut personal från oss vid några tillfällen. Det var en akut situation för dem och då försöker man hjälpas åt. Trots att vi har lite personal så finns det andra kliniker som har det värre.
I Vimmerby är det fortfarande cirka tre månaders kötid för en undersökning. Barn och unga upp till 23 år samt frisktandvårdspatienter prioriteras först när listan ska betas av.
- Politikerna har ju beslutat att våra barn ska ha tillgång till gratis tandvård fram till 23 års ålder och för dessa grupper får det inte ta längre än sex månader att få en undersökningstid.
- Akuta tider löser vi alltid för alla patienter samma dag. Har man ont exempelvis så får man hjälp på en gång. Däremot när det gäller mer estetiska eller mer omfattande behandlingar kan man få vänta lite längre, säger Anna Fratczak-Soszanska.
Åtgärder
För att möta efterfrågan bland patienterna har kliniken sedan en tid tillbaka även satsat på helgöppet, samt att man tagit in hjälp av en pensionerad tandläkare.
- Vi har gjort en del förändringar för att öka tillgängligheten. Bland annat jobbar vi lördagar lite då och då vid akuta situationer och beroende på om personalen kan, för det är ju frivilligt. Vi har också lånat i en pensionerad tandläkare som arbetat här tidigare.
- Man kanske inte kan se något resultat av våra åtgärder direkt, men på sikt tror vi att arbetet kommer bli mer effektivt, framförallt när vår mammalediga tandläkare kommer tillbaka.
Anna Fratczak-Soszanska säger även att tandsköterskorna har fått ta en större roll i patientarbetet, vilket gjort att mottagningen kunnat ta emot fler patienter.
- Vi har jobbat mycket delegerat vilket innebär att tandsköterskorna är mer delaktiga i patientarbetet, samtidigt som vi satsar mycket på profylax där en stor insats är just tandsköterskans arbete. Det betyder att vi har tagit emot fler patienter per månad än tidigare. Så jag vill verkligen lyfta fram all lyfta fram all klinikens personal som har kämpat väldigt bra under den tuffa situationen vi har haft det här året som gått.