Var femte yrkeselev fick ofullständigt betyg

18,9 procent av eleverna på yrkesprogrammen på Vimmerby gymnasium gick inte ut med fullständiga betyg 2021. En bakomliggande orsak tros vara svårigheter med distansundervisning.

"Jag tycker ändå att det är en ganska hög siffra, om man tittar på andelen som går ut med fullständiga betyg på yrkesprogram så är den siffran ändå inte så skrämmande." säger Anders Eriksson, verksamhetschef för gymnasiet, om att 81,1 procent av eleverna på yrkesprogrammen gick ut med fullständiga betyg.

"Jag tycker ändå att det är en ganska hög siffra, om man tittar på andelen som går ut med fullständiga betyg på yrkesprogram så är den siffran ändå inte så skrämmande." säger Anders Eriksson, verksamhetschef för gymnasiet, om att 81,1 procent av eleverna på yrkesprogrammen gick ut med fullständiga betyg.

Foto: Sofie Olsson

Vimmerby2021-12-09 18:00

Totalt bestod avgångsklasserna på Vimmerby gymnasium under läsåret 2020/2021 av 114 elever. Av dessa gick 93 procent ut med fullständiga betyg.

– Det brukar ligga ganska högt, men sen varierar det lite några procentenheter från år till år, säger Bertram Stenlund Fridell, kvalitetssamordnare på barn- och utbildningsförvaltningen. 

Bland yrkesprogrammens elever så gick 81,1 procent ut med fullständiga betyg. På de högskoleförberedande programmen var det 98,7 procent. 

– Fordon och industri sticker ut. Det har vi kopplat till att man inte kunnat vara på plats på samma sätt utan att distansundervisningen har haft en negativ effekt. 

Man kan alltså se en relativt tydlig effekt av distansstudierna under pandemin för det här avgångsåret?

– Ja, i vår analys är det en tänkbar orsak som vi har diskuterat. Framförallt för yrkeseleverna har det varit svårare för dem att klara av studierna under fjärrundervisningen. Men det har inte haft samma negativa effekt för elever på de högskoleförberedande programmen. Tittar man på helheten så ligger procentsatsen ganska oförändrad, det var 93 procent i år, året innan var det på 92,4 procent.

undefined
"När det är ganska få elever så är ju varje elev i princip en procentenhet, så det blir på individnivå som det svänger upp och ner oftast." säger Bertram Stenlund Fridell, om att det svänger i procentsatserna år till år.

Vid en närmre titt på vilka kurser det är allra flest elever som inte klarat av så visar det sig att det handlar om engelska och gymnasiearbetet.

– I engelskakursen så var det flera av avgångseleverna som hade F i engelska och det kan man koppla till att eleverna som har ett annat modersmål har svårare för att klara engelskan, beroende på att man kanske inte har engelska i sin skolbakgrund. Det är samma tendens som vi ser på grundskolan också – att engelskan är svår där också, säger Stenlund Fridell. 

undefined
"Jag tycker ändå att det är en ganska hög siffra, om man tittar på andelen som går ut med fullständiga betyg på yrkesprogram så är den siffran ändå inte så skrämmande." säger Anders Eriksson, verksamhetschef för gymnasiet, om att 81,1 procent av eleverna på yrkesprogrammen gick ut med fullständiga betyg.

Anders Eriksson, verksamhetschef för gymnasiet och vuxenutbildningen, berättar vad man gör när man ser att en elev är på väg att inte klara av en kurs.

– Det finns en grundorganisation både för pågående kurser och det kallar vi för ämnesverkstad, men också stödundervisning och då är det för avslutade kurser. 

En del av de elever som inte gått ut med fullständiga gymnasiebetyg söker sig till vuxenutbildningen några år efter gymnasiet för att läsa upp betygen, men det gäller inte alla. 

– Har man gått ett yrkesprogram men kanske inte klarat någon kurs så får man i regel ändå ett arbete, om man inte har andra svårigheter eller annat som ligger bakom, säger Eriksson. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!