Varierad valutaeffekt

Efter en klen försommar kom en stark juli och nog finns det turistaktörer i Vimmerby som märkt av en valutaeffekt. Men lågkonjunktur och svag krona har inte bara fört med sig fler utländska - och svenska - turister. Trenden 2009 stavas "sista stund". - Folk är betydligt försiktigare med förhandsbokningar, säger Micael Glennfalk, som driver Björkbacken och Karaktärshotellet.

Vimmerby2009-08-18 06:29

Många har räknat med att den svaga kronan skulle få utländska turister att strömma till Sverige och svenskarna att välja att stanna hemma.
Somliga har också fått förhoppningarna infriade. Mats Wedin, vd för Liseberg och ordförande i Svenska nöjesparksföreningen, säger till Sveriges Radio att sommaren kan bli en av de bästa någonsin.
- Jag kan inte påminna mig att vi har sett den här typen av valutaeffekter som har varit så kraftiga.
Mikael Ahlerup, vd för Astrid Lindgrens Värld, är av ungefär samma uppfattning.
- Prognosen säger att vi kommer att öka andelen utländska besökare från 32 procent till 35 procent - de tre procenten innebär en tioprocentig ökning på en redan hög nivå. Det är framförallt danskar, norrmän och tyskar som kommer till oss.
Även Staffan Samuelsson på Oxgården har märkt av en tydlig valutaeffekt.
- Vi har absolut fler danskar, som ju upplever Sverige som otroligt prisvärt att semestra i. Dessutom har vi satsat extra på paketerbjudanden i Danmark och det har gett resultat. Just nu är det nästan uteslutande utländska turister hos oss.
Men andra tycker snarare att den svaga kronan märks mera på det inhemska turistandet. Cecilia Gustafsson på Hotell Ronja och Joakim Carlqvist, vd för Vimmerby Stadshotell, tycker inte att effekten varit så stor när det gäller utländska besökare medan allt fler svenskar valt en Sverigesemester.
I juni var det knappast någon rusning att tala om - flera har upplevt en svag försommar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om