På museet i Vimmerby finns många av Tony Rickardssons tävlingscyklar att beskåda, liksom kläder, hjälmar samt många av de priser som han vann under sin aktiva karriär. Han tillhör de allra främsta idrottsutövarna i Sverige. Hans karriär på speedwaybanorna kan jämföras med Björn Borg och Ingemar Stenmarks bedrifter.
Ung världsmästare
Tony gjorde snabbt karriär och blev redan som 20-åring svensk mästare. Redan året efter blev det ett VM-silver. Sitt första individuella VM tog han vid 24 års ålder. Därefter fortsatte framgångarna och det blev totalt sex individuella VM-guld, men också flera VM-medaljer i andra valörer. Det blev även flera lagguld för Sverige med Tony med i laget. Förutom klubbspeedway i Sverige, så kom han att representera klubbar både i Polen, England och Danmark. I Sverige är han nog mest förknippad med klubben Masarna, med hemvist i Avesta, som Tony kom att köra för mellan 1999-2006. Till utmärkelserna kan även läggas ett Bragdguld 1999 och 2005 tilldelades han Jerringpriset.
Vunnit allt som finns
Tony Rickardsson fick naturligtvis frågan varför han inte körde längre, då föraren Greg Hancock, som faktiskt råkar vara ett par månader äldre än Tony, fortfarande är aktiv. Svaret Tony gav var att han vunnit allt som fanns att vinna och dessutom så många gånger att motivationen avtog. Andra intressen som att ägna mer tid åt familjen tog över.
- Kanske kunde jag kört 5-6 år till. Men jag fick sluta som regerande världsmästare med nummer 1 på ryggen, säger han.
Tony Rickardsson har ofta fått frågan av andra förare om han kan dela med sig av goda råd.
- Jag har ingen magisk låda med verktyg som jag kan öppna. Jobbet måste föraren göra själv.
Tony berättade mycket från sina aktiva år, när han körde både i Sverige, Polen och England samtidigt.
- Jag har en stor respekt och beundran för alla förare jag mött på banan. Kör man för hårt får man alla emot sig.
Tony Rickardssons intresse för sporten är fortfarande mycket stort.
- Jag följer alla tävlingar i GP-serien på TV, och jag älskar sporten precis lika mycket idag.
Hellre motorcykel än bilsport
Under flera år tävlade han framgångsrikt även inom bilsport. Mellan 2004-2009 körde han Porsche Carrera Cup Scandinavia. Det blev totalt åtta segrar och 2009 slöt han som tvåa totalt över säsongen. Men Tony föredrar motorcyklar framför bilsport, då han inte anser sig få samma känsla i en bil.
- På cykeln kan man själv påverka och styra med hela kroppen.