På lördagskvällen krockade en bilist med en älg nära Mariannelund. Det gick bra för föraren, sämre för älgen.
Förra året inträffade 44 procent av alla viltolyckor i Vimmerby kommun just mellan den 1 oktober och 31 december. Det är 113 av totalt 256 olyckor, enligt statistik hos Nationella Viltolycksrådet.
Nu går vi på nytt in i den delen av året. Därför har Nationella Viltolycksrådet en insatsvecka över hela landet för att uppmärksamma bilisterna på risken för vilt utmed vägarna.
Regionala Viltolycksrådet i Kalmar län pekar ut riksväg 40 i Vimmerby kommun som en av de fem mest olycksdrabbade vägarna i länet. Där inträffade två älgolyckor, åtta olyckor med vildsvin och en kollision mellan bil och kronhjort under de tre aktuella månaderna i fjol. Plus ett antal olyckor med rådjur. Även riksväg 23/34 och exempelvis Tunavägen, Länsväg 760, är frekvent utsatta.
Vad är det då som gör att risken för vilt på vägen ökar så här års?
Thomas Eklund är lokal eftersöksjägare i Vimmerby kommun och ger flera förklaringar.
– En del beror på att älg, kronhjort och dovhjort brunstar och rör sig mer.
– Dessutom sammanfaller skymning och gryning mer med när många kör till och från jobbet och det är i gryning och skymning som viltet är mest aktivt, säger han.
Vad ska man som bilförare tänka mest på för att minska risken för att kollidera med ett vilt djur?
– Det viktigaste är helt klart att hålla ner hastigheten och att vara uppmärksam på vägrenen lika mycket som på vägbanan. Då har man större chans att se djur tidigare och större möjlighet att hinna stanna, säger han.
– Kan man så bör man undvika att ge sig ut och åka just i skymning eller gryning.
Om olyckan ändå är framme ska man först och främst se till att eventuellt skadade bilister och andra trafikanter tas omhand och larma ambulans och räddningstjänst via 112.
Utöver det finns också en del andra saker att tänka på.
– Markera platsen där viltet försvann så noga som möjligt. Använd helst en plastpåse eller något annat som går att knyta fast ordentligt. Man kan också ställa varningstriangeln som markör. Det ska finnas i varje bil.
– Är det en 2+1-väg kan det vara svårt att stanna direkt. Då kan man mäta avståndet dit man stannar och markera där.
– Gå inte ut och leta ens i diket. Risken är stor att stöta bort djuret och är det dött så är det dött. Sen ska man förstås alltid anmäla olyckan, helst omgående, säger Thomas Eklund.