– Fackliga förhandlingar är inget ovanligt, det har vi hela tiden varje månad. Det här är något som facktidningen valt att lyft upp och underblåsa lite extra, men det är deras jobb att göra för medlemmarna, säger Anders Fransson vd för Nilsbuss.
Enligt ombudsmannen för fackförbundet Transport står parterna långt ifrån varandra, en upplevelse som Fransson delar.
– Vår ståndpunkt är att vi inte har gjort något fel. Det har varit uppe på central förhandling men gått tillbaka till lokal förhandling. Det här är från 2020 så det är inget nytt.
Totalt rör det sig, enligt Fransson, om två medlemmar som driver frågan vidare via facket – tidigare var det fem.
Hur har ni hamnat i den här konflikten?
– Det man måste skilja på är bolagets affärer och avtal mellan arbetsgivare och arbetstagare. Den rast på 45 minuter som KLT lägger ut handlar om kör- och vilotider och rättar hela EU. Sedan finns det mellan arbetsgivare och arbetstagare ett avtal som säger att jag som arbetsgivare har rätt att lägga ut 90 minuter rast under en dag och det gör jag såklart när det inte finns körningar som täcker upp och det finns det mer än väl utrymme för under en dag, säger Fransson och fortsätter,
– Det är en affärsuppgörelse mellan bolaget och KLT som inte arbetstagaren har med att göra. Men det är svårt att kommunicera i det här fallet.
Varför är det svårt att kommunicera?
– Det är delvis språkförbistringar men också att man inte förstår skillnaden mellan bolagets affärer och avtal med arbetstagaren.
Hur ser du på att man inte anser att det är rimligt med tid utlagt inför en körning?
– Det är många som tycker det återkommande men det är uträknat på ett datamässigt sätt, både från länstrafikens och vår sida, hur lång tid saker ska ta. En del klarar det av chaufförerna och en del klarar det inte. Men det är helt möjligt att köra lagligt enligt de här uträkningar, gör man sitt jobb exakt ska man klara de här tiderna.
Hur ser du på att det inte utgår någon övertidsersättning vid övertid?
– Det är viktigt att skilja på avtal för olika förare. Det här gäller taxiförare och då handlar det om en snittid över en tvåmånadersperiod. Självklart får de övertidsersättning om det landar i det men ofta jämnar det ut sig.
Hur ser du på anklagelserna om miljöbrister vid fordonstvätt?
– Det finns inget om det i avtal med KLT. Vi sköter det här med rätt produkter och vi är certifierade, men de flesta småfordon tvättas i automattvättar.
På platsbanken finns flera nya tjänster. Är det kopplat till det här?
– Vi har alltid sökt förare men vi gjorde en uppdaterad nyhet på vår egen hemsida som är kopplad till platsbanken. Det är ingen som har slutat på grund av det här.
Hur påverkas företaget av den här konflikten?
– Ingenting, de som förstår det här borde kunna läsa mellan raderna och förstå det här rätt.
Är den fackliga kritiken överdriven?
– Ja, det har redan lagt sig och gått ner från central nivå till lokal och vi ska diskutera rutiner och praktiska saker och se till att alla blir nöjda. Det handlar om tolkningar i avtal och detaljer i praktiken men det är inget konstigt i sig.
Kommer ni komma till en lösning?
– Alla vill ha lugn och ro och hitta en lösning och vi vill såklart att förarna ska förstå vad som gäller, avslutar Anders Fransson.