Efter konkursen av V-Tab har arbetet pågått för att hålla igång produktionen och göra konkursboet intressant för anbudsgivare.
– Personalen har gjort ett storartat jobb med bra moral och vill verkligen rädda företaget. Jag hoppas det blir en bra lösning som presenteras i slutet av veckan, säger vd Magnus Andersson, som i samband med konkursen besökte anläggningen i Vimmerby.
Alla jobbar på, kanske med något undantag säger han, som vanligt även om samtliga har rätten att sluta.
– Hade alla gått hem skulle förutsättningarna för att driva vidare verksamheten inte finnas.
I en konkurs är det svårt att köpa in material till produktionen för konkursförvaltaren om det inte finns pengar.
– Konkursförvaltaren har en månad med personalen gratis då man kan köra allt men kunderna har årsproduktion. En och annan kund har lämnat men alla de kunder jag har pratat med säger att de gärna kommer tillbaka och är nöjda med V-Tab. Det dräller inte av tryckerier i den här delen av världen längre, berättar Magnus Andersson.
Han tror att det till och med kan finnas förutsättningar för att trycka i Sverige och exportera.
– De här maskinerna kostar lika mycket var de än står. Man kan inte på förhand bestämma att det inte går att göra så. Det är ofantliga investeringar som krävs för att bygga upp ett tryckeri.
Av de anbudsgivare Magnus Andersson talat med bedömer han tre som seriösa.
– Jag tror nog att det finns gott hopp om att hitta en lösning. Det är alltid en rädsla att anbudsgivarna ska köpa och lägga ned men så tror jag inte det blir utan det finns ett genuint intresse att driva vidare.
De som hört av sig är såväl från branschen som rena investerare.
– Tiden får utvisa långsiktigheten. Ytterst handlar det om att verksamheten måste tjäna pengar och ur det perspektivet spelar det ingen roll vem som äger, när man tjänar pengar har man alltid arbetsro.
Han säger att tryckerimarknaden genomgått ett stålbad och tror att det kan inte bli så mycket värre.
– Vi har haft en nedgång under många år men det finns en uppfinningsrikedom hos förlagen med nischade produktioner. Nog sjutton kommer det att finnas behov av kataloger och broschyrer. E-handeln har inte slagit ihjäl de fysiska butikerna, som behöver denna typ av säljstöd. Jag är optimist.