Vemab bland de tio bästa energibolagen

Trots att det stormat kring företaget visar kunderna sin uppskattning för Vimmerby Energi & Miljö AB.
Det räckte till tionde plats i Sverige.

Marknadschefen Carolina Edgren och vd Olle Fogelin gladdes över kundernas förtroende.

Marknadschefen Carolina Edgren och vd Olle Fogelin gladdes över kundernas förtroende.

Foto: Christer Andersson

Vimmerby2024-11-21 11:45

502 kunder intervjuades av supportföretaget TMJ Group. De fick svara på frågor om elhandel, elnät, värme, vatten och avlopp samt renhållning. Intervjuerna gjordes från 9 september till 6 oktober.

Svaren räckte för att lyfta Vemab från elfte till tionde plats bland ett 40-tal jämförbara företag i landet, med en kundnöjdhet på 78,37 procent. Det var bättre än senaste undersökningen 2022.

– Överraskande bra. Det är jätteviktigt att kunderna tycker till så vi ständigt utvecklas, sa vd Olle Fogelin vid onsdagens pressträff på Förrådsgatan.

Men det kommunala bolaget har den senaste tiden även haft flera motgångar. Höjda priser på bränsleinköp har tvingat fram avgiftshöjningar för kunderna, företaget hamnade i en ekonomisk kris och en intern medarbetarenkät visade på stora brister.

– Det är tuffa tider, men vi är på rätt väg. Våra kunder har uppskattat leveranssäkerhet, bemötande, tydlighet, tillgänglighet och kompetens. Vi behöver utveckla prisvärdshet, klagomålshantering, vår hemsida och information vid störningar, sa vd Olle Fogelin.

Inom specifika områden varierade Vemabs placeringar. Plats 2 inom vatten och avlopp och plats 29 för värme. Totalt har man förbättrat sig i fyra av fem affärsområden.

– Utvecklingspunkter vi ska förbättra främst är vår hemsida och att genom vår duktiga personal få ner antalet strömavbrott, sa marknadschef Carolina Edgren.

Karta: Vimmerby Energi & Miljö
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!