Vilka regler gäller för inbeordring?
– Inbeordring kan komma att ske när behovet i verksamheten kräver det, säger Hanna Revelj Westrin, verksamhetschef för vård och omsorg i hemmet.
Har personalen rätt att neka?
– Nej skulle jag säga.
Även om man ställt upp innan?
– Det är en bedömning som görs av varje enhetschef i det enskilda samtalet. Men då har man uttömt alla andra möjligheter innan. Vi måste i alla lägen följa de arbetstidsregler som finns.
Vad krävs för en varning?
– Kopplat till inbeordring kan jag inte svara på men en varning sker utifrån olika situationer och följer arbetsrättsliga lagar. Det finns en procedur som ska föregås. Även om vi har ett pressat läge så finns det lagar och regler vi måste förhålla oss till som arbetsgivare. Sedan om man fått en varning efter att ha nekat inbeordring det kan jag inte uttala mig om.
Vi har uppgifter på att även sjuk personal inbeordras – får man göra så?
– Det låter som att det är i ett enskilt ärende och det kan jag inte uttala mig om.
Men generellt då – får sjuk personal inbeordras?
– Nej det skulle jag säga inte går. Är man sjuk kan man inte vara på jobbet.
Hur går schemaläggningen till?
– Utgångspunkten är att titta på när under dygnet brukarna har behov av insatser. Sedan bemannas med personal utifrån brukarnas behov samt enligt gällande avtal.
Tittar någon på effektiviteten sett till bilturer, dubbel bemanning eller behörigheter?
– Precis alla de sakerna tittar man på i den dagliga driften för att effektivisera och maximera.
Vem är ansvarig?
– Enhetschefen är ansvarig för sitt område, sedan har vi olika roller och för just de här sakerna har vi en funktion som heter omsorgsplanerare.
Vilka rutiner har ni för genomförandeplaner och uppdatering av dem?
– När brukaren fått beslut om en insats gör personalen hos brukaren en genomförandeplan tillsammans med brukaren. Planen beskriver hur insatserna praktiskt ska genomföras för att nå målsättningen med insatserna. Vid förändrade behov görs en ny genomförandeplan.
Vem ansvarar för att uppdaterade genomförandeplanen så att all personal har tillgång till den?
– Det är personalen själv som ansvarar.
Vem är ytterst ansvarig för att det görs?
– Enhetschefen, men det är medarbetaren som gör den med brukaren i vård och omsorg i hemmet, säger Revelj Westrin.