Som vi i en tidigare artikel berättat hajade Eje Kant till när han fick en månadsfaktura på 3 200 kronor för maten han ätit på sitt äldreboende Vimarhaga. Eller framförallt på att han fått en hel månadsräkning, trots att han inte ätit tre måltider varje dag.
– Det fanns inte med några avdrag för de måltider jag inte ätit. Ibland måste man ju åka till sjukhuset i Västervik, eller göra något annat. Tidigare har man ätit frukost här och sedan har kostnaden för lunchen och middagen dragits av från räkningen.
Men nu blev beskedet att det är allt eller inget. Om man vill äta frukost får man betala hela dygnskostnaden på 106 kronor – lite väl saftigt för en frukost, tycker Eje och flera med honom.
– Vill man inte betala för maten man inte äter får man hoppa över frukosten också, och åka hungrig till Västervik.
Karin Holmgren, verksamhetschef inom äldreomsorgen, svarade på kritiken att det är kommunstyrelsen som fastställer kosttaxan och att kostavgiften för 2017 mycket riktigt är 3 200 kronor i månaden. ”Är brukaren bortrest, till exempel inlagd på sjukhus eller hos anhöriga, görs avdrag på kostavgiften med 1/30 per dygn de dagar brukaren inte ätit någon måltid. Inget avdrag görs de dagar då brukaren ätit en eller flera måltider”.
Ett svar som en del läsare tycker är att jämföra äpplen med päron.
– Det är ju inte taxan det handlar om, det är ju det stelbenta och fyrkantiga krånglet.
Vi bad Karin Holmgren om ett förtydligande.
Varför har den här ändringen införts?
”För att få ett beslut om vård- och omsorgsboende behöver den enskilde har stora omvårdnadsbehov och eller behov av trygghet som inte kan tillgodoses på annat sätt.
På ett vård- och omsorgsboende finns inte möjlighet att tacka nej till kost då det ingår i omvårdnaden om den enskilde. Skillnaden mot föregående års taxa är att man nu måste ha varit frånvarande tre måltider i följd för att avdraget ska göras. Tidigare har avdrag gjorts när man inte har ätit två måltider per dygn vilket innebar att man kunde äta en måltid per dygn gratis. Taxan ses över varje år och förändras vid behov”, förklarar Karin Holmgren i ett mejl.
Eje Kant är mån om att betona att det inte är något fel på maten.
– Maten är jättebra, personalen är fantastisk, men jag tycker kommunen gör det onödigt krångligt för oss. Det har ju fungerat så bra tidigare. Vi är många som tycker att det här är tokigt.