– Det är naturligtvis inte i närheten av vad vi brukar ha, men ändå inte så illa som vi befarade, säger Piroska Kallay, ansvarig på turistbyrån i Vimmerby där sommaren varit minst sagt annorlunda på grund av coronapandemin.
I juli i fjol hade Turistbyrån 8 000 besök. Det sjönk med 60 procent till runt 3 200 i år.
– Antalet gästnätter i Vimmerby har rasat klart mest i länet. Det är inte så konstigt när det stora dragplåstret Astrid Lindgrens Värld är stängt. Vi gynnas heller inte av värmen som kustorterna gör, säger Piroska Kallay.
Den internationella marknadsföringen bromsades tidigt i våras och är tänkt att verkställas i höst eller till våren. Inom kort kommer två olika tyska mediagrupper för att göra reportage.
– Vi har inte lagt oss ner och dött. Alla företagare kämpar fantastiskt och gör vad som går utifrån förutsättningarna. Samarbetet med Hultsfreds och Eksjö kommuner har slagit väldigt bra ut. Istället för att vi tidigare hade en "upptäckardag" har vi haft en "Upptäckarsommar". Det är många som cyklat, vandrat eller besökt de Astrid Lindgren miljöer som är öppna, som Katthult och Bullerbyn i Rumskulla och Pelarne.
– Ett jättefint reportage i en branschtidning för husbilsägare har gett bra genomslag och vår digitala kampanj med ett regionalt mediabolag funkar riktigt bra, men den stora skaran besökare har ju uteblivit, säger hon.
I augusti är det främst tyska turister som brukar dominera bland besökarna. Så är det också i år, men förstås i mindre omfattning.
– Vi har runt 50 till 100 besökare om dagen och kanske 80 procent av dem är tyskar. Några blir överraskade när de inser att Astrid Lindgrens Värld är stängt, de tror att allt är öppet i Sverige. Andra är väl medvetna om vad som gäller och kommer för naturens skull, säger Piroska Kallay.
Familjen Chielktov från södra Tyskland har hyrt ett hus utanför Vimmerby i två veckor.
–Vi är främst här för att fiska, säger pappa Max, som varit i Vimmerby och fiskat en gång förut. Det var 2012.
– Barnen tycker mötet med älgarna i älgparken var fantastiskt, säger han.
För besöksnäringen är siktet nu inställt på nästa säsong och att ta igen så mycket som möjligt.
– Vi hoppas på ett uppdämt behov och att man i god tid kan se att är lugnt med spridningen så bokningar och anställningar kan gå igång, säger Piroska Kallay.