I sommar blir det krav på lärarlegitimation för den som har ansvar för undervisningen i fritidshem. Syftet med lagändringen är att höja fritidspedagogernas status och yrkets attraktivitet. Det handlar också om att markera att fritidshemmens pedagogiska verksamhet och undervisning kompletterar annan utbildning i skolan.
– Allt som handlar om att ställa krav på utbildad personal tycker jag är bra. Samtidigt är det svårt för oss att rekrytera behöriga pedagoger både till fritidshem, förskola och grundskola, så visst är det en utmaning, säger Pia Ehrnlund Bengtsson, verksamhetschef på barn- och utbildningsförvaltningen på Vimmerby kommun.
I Skolverkets senaste öppna jämförelser på kommunnivå hamnar Vimmerby kommun lågt när det gäller andelen fritidshemspersonal med pedagogisk examen, bara 21 procent av de årsanställda. Många som ansvarar för undervisning idag har alltså inte rätt legitimation. Men att precisera mål tycker Pia Ehrnlund Bengtsson är svårt.
– Tittar vi på Skolverkets krav vore drömmen utbildade lärare i fritidshem på alla våra tjänster. Men det är långt till 100 procent och jag har svårt att tro att någon kommun lyckas med det. Inom förskolan har det tagits politiskt beslut på hur många utbildade förskollärare vi vill ha inom organisationen, det har vi inte pratat om när det gäller fritidshem, men så kan det bli.
Hur möter ni de nya kraven rent praktiskt?– Precis som vi gjorde när det blev legitimationskrav i grundskolan. De som vi har anställda får fortsätta, ingen kommer att sägas upp. Däremot kommer vi att ställa stora krav på legitimation vid nyanställning. Vi får fortsätta att se över hur vi kan fördela så vi har legitimerade och behöriga på varje avdelning och se till att det är den som legitimerad som hanterar den pedagogiska planeringen, sedan kan genomförandet göras av andra. Det är lite svårare på fritidshemmen i ytterområdena, där vi inte har så mycket personal och det kan vara så att vi har flera behöriga på samma avdelning. Men vi har inte pratat om att flytta runt personal.
De nya kraven gäller alltså den som bedriver undervisning, inte fritidsledare. Och den som har en äldre högskoleexamen kan ansöka och få legitimation.
Kommer de skärpta kraven att påverka verksamheten på fritidshemmen?– Jag tror absolut att den kommer att fortsätta på samma sätt. Vi har många duktiga och erfarna medarbetare som gör ett fantastiskt jobb och det borgar för att allt rullar på. Vi jobbar mer med fokus på lärandeuppdraget, ett exempel är att vi anställt en förstelärare som jobbar med lärande i fritidshem. Genom sådana insatser försöker vi öka kompetensen kring lärandeuppdraget i fritidshem.