"Vi känner nog att vi behövs"

Beskedet om att Skatteverkets gemensamma servicekontor med Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten ska bort från Vimmerby kom som en överraskning för de anställda.- Märkligt. Vi behövs, säger Katarina Andelius.Märkligt är också beslutsunderlaget, tycker kollegan Örjan Åström:- Det talas om rimligt avstånd. Jag vet inte vad invånarna i Silverdalen och Mörlunda säger om det. Och besöksstatistiken det hänvisas till är gammal. Vi har i snitt 40 besök om dagen - inte 30.

Vimmerby2012-11-01 07:12


För få besök och rimligt avstånd till närmaste servicekontor. Det är skälet till att servicekontoret med Skatteverket, Försäkringskassan och Pensionsmyndigheten ska bort från Vimmerby senast halvårsskiftet 2013.
Örjan Åström, som jobbar på servicekontoret i Vimmerby, är tagen på sängen.
- Vi hade hört att det skulle göras en kontorsöversyn och tänkte att Eksjö kanske lågt pyrt till, eftersom det ändå är ganska nära till både Nässjö och Vetlanda, men att vi skulle försvinna trodde vi inte.

Långt att åka
Han tycker inte att Vimmerby uppfyller något av kriterierna. Efter att Försäkringskassan försvunnit från Hultsfred täcker servicekontoret i Vimmerby ett stort geografiskt område.
- Frågan är vad som är "rimligt avstånd". Vi har utöver den egna kommunens invånare besökare från Hultsfred, Målilla, Silverdalen, Mörlunda och Kisahållet. Även en del från Virserum, trots att de har närmare till Vetlanda. Det handlar om många mil när det blir en extrasväng till Västervik.
Kontorets egen statistik överensstämmer inte med de 30 besök per dag som Kjell Dahlström, regionskattechef i södra regionen på Skatteverket, hänvisar till.
- Vi för statistik varje dag och 30 besök om dagen är inte längre aktuellt. Vi har i snitt 40 besök per dag senaste året, eller 39,54 om man ska vara noga. I måndags hade vi 70 besök, igår 43. Och många besök kan ju röra ärenden som ligger på såväl Försäkringskassan som Skatteverket - i själva verket kan 40 besök i praktiken betyda 55 ärenden. Det är sanningen och den är ju intressant om man ska tala om att vara kostnadseffektiv.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om