Det var tredje kvällen av fem temakvällar. Temat var "säljutveckling". Drygt 90 deltagare kom, och runt 60 av dom har valt att delta vid varje tillfälle.
Annika R Malmberg kallar sig själv "en framgångsexpert" och jobbar mycket med butikssäljare och chefer om hur de ska marknadsföra sina företag eller produkter.
Särskilja
Annika började med frågan "Hur särskiljer butiken sig?"
- Det finns mycket konkurrens och kunderna jämför jättemycket, säger hon.
- Därför måste vi som butiksägare ta hand om varandra också. Se helheten och inte bara tänka på den egna butiken.
Hon framhåller att kontakten med kunderna är oerhört viktigt.
Annika R Malmberg delar kunder in i fyra olika stilar.
- Det är viktigt att läsa av kunderna när de kommer in i butiken. På det här sättet kan man bemöta kunden på ett bättre sätt. Det är viktigt att vinna respekt och hur ställer man frågor. Man måste också vara kunnig om produkterna man säljer.
Viktigt läsa av kunderna
Att läsa av kunderna kräver en särskild teknik hos de som jobbar i butik. Där talade Annika R Malmberg bland annat om då hon föreläste för Vimmerby Handel inom projektet "Vimmerby med omnejd".
Efter föreläsningen var det dags för kvällens workshopsfrågor. Annika R Malmberg hjälpte till hit och dit för att köra i gång.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!