HUI Research har utsett Årets julklapp varje år sedan 1988. Klappen ska vara en aktuell produkt som man tror kan sälja bra, som representerar samtiden eller som fått ett nyväckt intresse under året. Och visst har det varit en del storsäljande produkter på listan genom åren.
1994 utsågs till exempel mobiltelefonen till Årets julklapp. Två år senare valdes internetpaketet ut, 2009 var spikmattan den stora snackisen, och 2013 flyttade råsaftcentrifugen in i många svenska hem. Under pandemiåret 2020, när många svenskar hittade ut i naturen, utsågs stormköket till Årets julklapp. I fjol, när virusspridningen dämpats och vi längtade efter konserter och matcher, blev det evenemangsbiljetten.
Så vad blir det i år? På torsdag kommer svaret. Fram till dess kan Vimmerby Tidnings läsare rösta på sin favoritjulklapp.
• Röstalternativen baseras på Unibets odds, som presenterades i ett pressmeddelande på måndagen av Cision.