Det framgår av årsredovisningen för 2017 som är klar och som nyligen lämnades in till Vimmerby kommun, eftersom kommunen fortfarande äger en mindre del av bolaget.
– Vi är väldigt glada över resultaten i årsredovisningen, säger VD Jocke Johansson.
Det är första årsredovisningen där även Astrid Lindgrens Näs ingår, eftersom Astrid Lindgrens Värld tog över det bolaget den 1 april förra året. Där har antalet besökare minskat med drygt 6 000 till 39 800. Det förklaras med att man inte längre dubbelräknar de som ser utställningen och även besöker barndomshemmet. Fjolårets säsong startades också en månad senare än tidigare år.
Astrid Lindgrens Värld lockade 491 000 besökare. 434 500 av dom kom under sommarperioden, maj-augusti. Det är nära fem procent fler än året före.
Eftersäsongen i september stördes av dåligt väder, däremot blev det en rejäl skjuts upp under höstlovet i slutet av oktober. Då ökade antalet besökare med 42 procent jämfört med 2016 och hela 38 600 besökare kom till parken under lovet.
Det innebär nya satsningar på just höstlovet.
– Vi tittar på att ha fler karaktärer i parken och fler aktiviteter över lag, säger Jocke Johansson.
Bolagets omsättning nådde till drygt 208 miljoner kronor. Det är den högsta omsättningen hittills.
– Sen ska man komma ihåg att nu ingår även Näs i den här omsättningen, men det hade blivit den högsta omsättningen i alla fall, säger Jocke Johansson.
Han tror att det beror på flera olika faktorer.
– Vi har fler bäddar, vi hade fler besökare och omsättningen per besökare har också ökat.
Vinsten för 2017 stannar på 11,8 miljoner kronor. Pengar som går tillbaka in i verksamheten igen. Då har 3,7 miljoner delats ut till aktieägarna.
Under året har också 55,4 miljoner kronor investerats. Särskilt i boendeprojektet den Lilla staden, där nu två etapper är klara.
– Vi har planer på fler etapper, men när vet vi inte ännu.
Bolaget har även investerat i IT, skärskilt för att bli kostnadseffektivt i och med köpet av Astrid Lindgrens Näs. Under året har det också skett satsningar på underhåll av bland annat restauranger och växtligheten i parken.
En enkät som gjorts visar att 99 procent av de som besökt Astrid Lindgrens Värld gärna vill återvända.
– Nöjda besökare är den bästa reklam vi kan få.
Jimmy Karlsson