Sedan någon månad tillbaka får det kommunala bostadsbolagets hyresgäster betala för att få hjälp med exempelvis rengöring av vattenlås och lysrör eller en lampa i fläkten.
Varför har ni infört prislistan?
– Vi tror att folk behöver ha hjälp med sådant här som ligger på hyresgästernas ansvar att utföra. Vi upplever att det finns ett ökat behov av den här servicen, säger Vimarhems vd Johan Oléhn.
Har ni tidigare bjudit på det här eftersom prislistan kom först i våras?
– Skillnaden är att efterfrågan på den här typen av tjänster har ökat. Varför vet jag inte. Det kanske är så att folk inte är lika händiga som de var förr. Vi upplever också att de äldre inte får hjälp av sina anhöriga i samma utsträckning som förut. Det har säkert varit så tidigare i enstaka fall att vi hjälpt till utan att ta betalt. Men i och med det ökade behovet har vi känt att vi vill göra en förändring.
När beslutet togs om att införa prislistan menar Johan Oléhn att hyresgästerna tog servicen för given.
– Efterfrågan har ökat rätt så kraftigt. Precis som alla andra företag gör vi, när tiderna blir svårare, någon form av inventering av hur våra resurser används. Vi har inte ändrat i regelverket utan det som åligger hyresgästerna har gjort det i alla tider.
Det innebär bland annat att rensa golvbrunn och vattenlås i badrum, byta ugnslampa eller lysrör, för att nämna några exempel, ligger på hyresgästen.
– Vi måste se över det som åligger fastighetsägaren. Vi lever i en enormt tuff tid med otroliga kostnadsökningar de senaste åren. Fram till jul förra året hade våra kostnader under de föregående 24 månaderna ökat med 15-20 procent. Då blir det en balansgång eftersom vi inte kan höja hyrorna för mycket.
Har ni fått några reaktioner från hyresgästerna?
– En har hört av sig och tyckte det var lite dyrt så då löste de saken själva i stället, berättar Johan Oléhn.
Vimmerby Tidning har sökt Hyresgästföreningen lokalt. Men i dessa semestertider fick vi tag på deras chef på juridiska enheten i västra Sverige, Sara Andersson,. Hon säger så här om Vimarhems prislista:
– Jag vet att hyresgäster kan bli förvånade över vad som ankommer på dem. Men vissa enklare åtgärder ligger på hyresgästen. Däremot skulle jag inte våga mig på att rengöra ett vattenlås under diskbänken men det beror lite på hur det ser ut. Om det krävs en rörmokare ska hyresvärden ska stå för det.