Vimarskolans fjärdeklassare levde vikingaliv: "Det fastnar mycket bättre"

Snart ett helt läsår med vikingatema blev plötsligt lite mer på riktigt när alla fyror på Vimarskolan fick en äventyrlig vikingatids-dag.
- En sån här dag är tio, nej hundra gånger bättre än en vanlig skoldag, tyckte en av de entusiastiska fjärdeklassarna.

I träslöjden har eleverna gjort sköldar, som sedan färglagts och designats under bilden. Vikingatemat har varit ämnesövergripande och fördjupande.

I träslöjden har eleverna gjort sköldar, som sedan färglagts och designats under bilden. Vikingatemat har varit ämnesövergripande och fördjupande.

Foto:

Vimmerby2017-05-23 11:06

För andra läsåret har fyrorna på Vimar på olika sätt läst, jobbat och upplevt vikingatiden.

- Äventyrsdagen kräver att vi har en hel del personer till förfogande, utöver pedagogerna. Vi har haft hjälp från Komedianterna, flera elever från årskurs fem som kan konceptet från förra året och tre trotjänare från nian som idkar vikingatidslajv på fritiden, säger Lars Norlander, lärare på Vimarskolan.

Årets 54 elever delades in i smågrupper för att ta sig an spännande utmaningar och uppgifter längs en bana, där målet var att hitta Tors hammare Mjölner, som stulits av Loke och gömts någonstans i Asgård.

- När Loke kom var det riktigt läskigt, jag är ganska lättskrämd, men det har varit jättekul också, säger en av vikingarna.

Vikingarna fick också prova på olika hantverkssysslor och brygga trollbrygd på ingredienser de samlat själva blåbärsris, granskott och harsyra, sötat med honung. Det smakade kanske sisådär, men de grillade kycklingklubborna och pinnbröden som tillagades över öppen eld i Gästgiveriet var desto smaskigare.

- Den stora skillnaden mellan vikingar och oss är att om de ville ha något fick de göra det själva.

Under läsåret har eleverna tillverkat egna vikingakläder och sköldar på slöjden och på bildlektionerna. Klasslärare och bildlärare med flera har jobbat med olika delar av temat på sina lektioner under läsåret. De gjort en egen vikingatidstidning, sett film om perioden och gjort fördjupande studier i historia och religion.

Eleverna är rörande eniga om att det är lättare att kunskaperna sätter sig på ett helt annat sätt när man får praktisera vikingaliv i verkligheten.

- Om jag blir lärare någon gång ska jag också göra så här!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om