"Vimmerby är tyvärr ingen cykelstad"

Cyklisternas framfart på trottoarer är ett problem – i Vimmerby är Drottninggatan värst. ”En del struntar i det, andra är nog inte ens medvetna om att de gör fel”, säger trafikingenjör Maria Åkerö.

"Man cyklar nog av tradition, eftersom det var cykelbana här förr", tror Jannika Larsson, Trafiksäkerhetsrådet och trafikingenjör Maria Åkerö.

"Man cyklar nog av tradition, eftersom det var cykelbana här förr", tror Jannika Larsson, Trafiksäkerhetsrådet och trafikingenjör Maria Åkerö.

Foto: Rebecca Forsgren Malmström

Vimmerby2018-05-28 13:00

Att många väljer cykeln är ett plus både ur miljö- och hälsosynpunkt. Men det gäller också att veta var man ska cykla, och inte cykla.

– Vimmerby är tyvärr ingen cykelstad, inte om man jämför med exempelvis universitetstäder där det finns gott om cykelbanor. Men man måste ändå hålla koll på vad som gäller, och det är verkligen si och så med det, säger Jannika Larsson, som sitter i Trafiksäkerhetsrådet i Vimmerby.

Incidenter inträffar ibland. Nyligen blev trafikingenjör Maria Åkerö kontaktad av en kvinna, som varit tvungen att väja för en cyklist som kom i hög fart på trottoaren på Drottninggatan, nära vårdcentralen.

– Det var flera fotgängare på trottoaren och cyklisten tyckte att det var hen som skulle vara där och ropade ”akta”. Kvinnan fick ta sin tillflykt ut på gatan, så det kunde ha slutat illa. Hon kunde ha blivit påkörd. Och det här är inget ovanligt, säger Maria Åkerö.

Att trottoarerna på Drottninggatan tidigare varit både gång- och cykelväg, sitter kvar i folks minne, tror Maria Åkerö och Jannika Larsson.

– Det är tradition att cykla där, och då tittar man inte på symboler eller skyltar. Det är ju väldigt tydligt markerat, men det hjälper inte, säger Jannika Larsson och det hela exemplifieras med stor tydlighet under tiden vi står och pratar och den ena cyklisten efter den andra kommer farande på den aktuella sträckan.

Maria Åkerö förklarar vad som gäller:

– Att det är förbjudet att cykla förstår ju de flesta om det är en förbudsskylt. Är det bara en skylt som markerar fotgängare är det inte tillåtet att cykla – är det däremot skylt att det är cykelväg får man inte köra ute på gatan.

Det hela underlättas inte av att det är cykelväg på Drottninggatan från rondellen vid gamla apoteket och när man svänger av från Drottninggatan in på Prästgårdsgatan.

De enda som får cykla på trottoar är barn under åtta år.

– Men medföljande förälder får cykla på gatan, säger Jannika Larsson.

Att det finns cyklister som inte gillar att cykla på den aktuella vägsträckan på den hårt trafikerade Drottninggatan, där få bilister håller 30 km i timmen, kan de förstå.

– Cykelfält finns med på investeringslistan. Då kommer gatan att bli smalare, och sannolikt också fler att hålla fartbegränsningarna.

När det finns pengar till fler cykelbanor kan dock inte Maria Åkerö säga.

– Många kommuner jobbar med att seperarera fotgängare och cyklister. Det är naturligtvis ett problem när man vill ha ett hållbart resande, men inte har förberett för cyklister. I Vimmerby hänger inte cykelnätet ihop. Det finns mycket på priolistan och vi har 300 000 kronor till trafiksäkerhetsåtgärder, men ett investeringsbehov på 9 miljoner. Pengarna räcker inte långt när bara ett farthinder kostar 100 000 kronor.

Att cykla på gångväg kan kosta 500 kronor i böter.

– Och sluta riktigt illa. Många håller ju hög fart, inte minst de som har elcykel. Man har ju ingen aning om ifall fotgängarna framför har er en funktionsnedsättning och inte hör när man kommer farande, säger Jannika Larsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!