Nystartade Bloombox satsar på popup-butik

"Känslan ska vara att komma in i en godisbutik", säger Alexandra Magnusson om målbilden för den popup-butik hon kommer ha utanför Hudvårdskompaniet.

Alexandra Magnussons Bloombox satsar på hållbarhet, både gällande val av blommor och förpackningar. Inför framtiden har hon många idéer om hur företaget kan fortsätta att växa.

Alexandra Magnussons Bloombox satsar på hållbarhet, både gällande val av blommor och förpackningar. Inför framtiden har hon många idéer om hur företaget kan fortsätta att växa.

Foto: Johanna Rotebäck

Vimmerby2021-08-15 20:00

Vimmerby Tidning har tidigare berättat om 22-åriga Alexandra Magnusson som trotsade pandemin för att följa sin dröm om ett eget blomföretag. Sedan starten har företaget fullkomligt blomstrat och nu satsar den unga entreprenören på en popup-butik.

– Det går bättre än förväntan. Jag har velat ha en popup-butik men kanske tänkt att det ligger längre fram men så hörde jag av mig till Hudvårdskompaniet och frågade. Det är verkligen jättekul att de ville vara med på det, säger Magnusson.

Men det är inte bara de som visat intresse för butiken, flera personer har hört av sig och berömt initiativet.

– De tycker det är roligt att jag vågar göra det och att det händer något på torget i Vimmerby. Nu om pandemin lättar upp behövs lite liv i Vimmerby. Många uppskattar ett levande torg.

Redan innan har dygnets timmar varit knappa för att både arbeta heltid och driva företag och nu ska alltså även en popup-butik iordningställas.

– Nu har jag haft semester och då har jag kunnat fokusera på Bloombox. Bland annat har jag byggt ihop en egen försäljningsdisk. Men nu börjar jag jobba igen på måndag så då blir det svårare att hinna med, skrattar Alexandra.

Det blir den sista fredagen i augusti som butiken har premiär utanför Hudvårdskompaniet och visionen är tydlig.

– Känslan ska vara att komma in i en godisbutik. Det kommer att finnas färdiga buketter men man kommer också kunna plocka ihop sin alldeles egna, som plockgodis. Många idag är väldigt kreativa och vet hur de vill ha det.

Planerar ni redan nu för att det kommer att bli en återkommande händelse?

– O ja, det har vi planerat iallafall. Både vid högtider och kanske något varannan månad sådär.

Men lite nervöst är det också att gå från att vara ett internetbaserat företag till att stå öga mot öga med kunden.

– Nu är det första gången jag är ute med mitt företag och träffar andra människor så det är lite nervöst. Men jag hoppas att det kommer gå bra.

Förutom en  popup-butik har Bloombox även börjat nå ut till företag – något som varit ett mål hela tiden. Bland annat genom ett samarbete med Fastighetsbyrån.

– De hörde av sig till mig och tyckte det var ett bra koncept och de gillade mitt hållbarhetstänk. Så jag levererar blombud till deras kunder som köpt en bostad. Nu tänker jag att jag ska försöka satsa ännu mer på företag och försöka nå ut till fler där, säger Magnusson. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!