När Vimmerby Tidning möter Marie Nicholson i riksdagen i Stockholm är det första gången hon tar emot besök på sin nya arbetsplats. Från drygt åtta år som kommunpolitiker i Vimmerby till att hon nu har axlat rollen som Moderaternas riksdagsledamot i skatteutskottet.
Hon säger att posten var något hon bad om att få.
– Kanske för att jag inte kunde så mycket om det och skatteutskottet går in i precis allting, eftersom skatter berör alla medborgare och företag. Dessutom påverkar det människors vardag väldigt mycket. Egentligen är det en frihetsfråga.
Hon fortsätter:
– Men även inom skatteområdet har jag ansvarsområden som bara är mina. Jag har moms och jag har aldrig arbetat med moms tidigare. Det är väldigt intressant, Tullverket och fastighetsbeskattning har jag också.
Hon säger att den första tiden i riksdagen har gått fort – särskilt de första veckorna rusade förbi. Nu har hon börjat landa i sin nya roll, men känslan av att allt sker snabbt, ja den hänger i.
Vilka är de största skillnaderna mellan att vara kommunpolitiker och riksdagspolitiker?
– Har man kommit från kommunpolitiken så upplever man ganska mycket frustration, för alla frågor måste förankras och eftersom det är fritidspolitiker vi pratar om mestadels, så behöver det ta tid. Här är alla heltidspolitiker och är vana att jobba mycket. Så det går med en rasande takt.
En annan stor skillnad är att man som kommunpolitiker ska kunna alla lokala frågor, men att en rikspolitiker inte kan kunna alla frågor, menar hon. Där gäller det att behärska ett par frågor väldigt väl. En "djupdykning", som hon säger.
Moderaterna gick bland annat till val på att de vill göra en större sänkning av bränsleskatten – istället blir det med en krona från första januari 2023. Det tillsammans med att de höjer reseavdraget från 18,50 kronor till 25 kronor per mil för den som reser med egen bil.
– Det gynnar verkligen Vimmerby där du ofta har fyra till fem mil att arbetspendla.
Hon säger att de satsar sju miljarder av deras reformutrymme på 30 till 35 miljarder på detta, om de hade lagt mer pengar på denna fråga nu hade de inte kunnat använda lika mycket till andra prioriterade frågor såsom brottsbekämpning och försvar, menar hon.
Vimmerby Tidning lyfter att vissa väljare kan vara besvikna över att bränsleskattesänkningen inte blev i linje med vad de gick till val på.
Är du nöjd med detta?
– Jag är inte nöjd med det men det som kommer göra skillnad blir från januari 2024, för då sänker vi reduktionsplikten från dagens nivå på 30 procent till EU:s minimumnivå som är 6 procent.
På frågan hur det känns att förmedla detta till hennes väljare i Vimmerby och nationellt säger hon:
– Det känns tråkigt att säga att vi får vänta ett år till för det gräver verkligen i människors privatekonomi. Det är en klen tröst.
Vilka är Vimmerbys viktigaste frågor för dig att driva på riksnivå?
– Energipriserna och bränslepriserna är väldigt viktiga för landsbygden. Jag pratar mycket med företag i länet som är oroliga för elpriserna och som kanske inte ens kommer klara vintern.
Hon säger att många lokala företag samtidigt vill investera i elektrifiering och klimatomställa – något som de inte vågar utifrån ovisshet för hur eltillgångarna ser ut om åtta till tio år.
– Gör vi investeringar i dag som kommer slå undan benen för oss om ett par år? är en vanlig fråga i Vimmerby.