Under fredagen inleddes jubileumshelgen med att kunder fick kliva in i butiken som numera är 50 kvadrat stor istället för tio. Där mötte de ett ökat sortiment och under lördagen blir det olika tävlingar samt provsmak.
De gästas av utvecklingsbagarna Joakim Sjöstrand och Ted Stark. Även Årets konditor Pierre Ekelöf är på plats och de tre är med och tar fram nya bakverk och bröd som ska ingå i sortimentet, bland annat en päronstubbe och nya matbröd.
– Kunderna har bemött det nya bageriet med fantastisk glädje och när vi frågade våra leverantörer om de ville vara med väcktes idén att bagare och konditor kunde provbaka fram nya produkter, säger Joakim Hesselgård.
Utökningen av butikslokalen handlar om att de bättre ska kunna visa upp sitt sortiment.
I slutet av augusti ville Energi- och digitalminister Khashayar Farmanbar (S), besöka Guldkringlan för att prata om energipolitik. Det sa Guldkringlans styrelse nej till.
– Vi är helt partipolitiskt obundna, alla välkomna oavsett om du är sverigedemokrat eller vänsterpartist. Vi vill inte att en politiker ska komma hit och använda vår företagslogga för att prata om energifrågor.
Detta spred sig på sociala medier och det dröjde inte länge före DN, Expressen och Aftonbladet hörde av sig. Dessa intervjuer tackade Joakim Hesselgård nej till – med samma motivering.
– Politiker är varmt välkomna hit för att fika och prata en stund efter valet men jag vill inte att Guldkringlan ska användas i en valkampanj.
Hur påverkas ni av elpriserna?
– Mycket. Förra augusti hade vi en elräkning på 23 000 kronor. I augusti i år var det 100 000 kronor. Det är klart att vi är oroliga.
Guldkringlan förbrukar drygt 300 000 kilowatt per år, med tre ugnar som är i nästan konstant bruk. De är ett elberoende företag.
Trots det vågade ni utöka verksamheten nu?
– Vi köpte Guldkringlan för två år sedan under pandemin och vi tog beslutet att det är full gas som gäller.
Joakim Hesselgård menar att det finns stor potential för Guldkringlans ökade tillväxt.
– Vi vet vad Vimmerbybor efterfrågar och vi tror på Vimmerby.
Lagom till jubileumshelgen har företaget börjat sälja sallader och tillbehör till frukostbrödet som tidigare inte har ingått i sortimentet.
– Vi vill vara ett komplement för kunden.