Vimmerbysonen förverkligar äntligen sin pojkdröm

Peder Rannemalms intresse för Ostindiefararen Götheborg of Sweden väcktes redan 1968 när han läste en bok om fartyget. På midsommarafton är han nu redo att förverkliga den utmaning som han själv kallar för en pojkdröm.

Peder Rannemalm med boken som väckte hans intresse för Ostindiefararen Götheborg of Sweden. På midsommarafton är det dags att mönstra på det anrika fartyget.

Peder Rannemalm med boken som väckte hans intresse för Ostindiefararen Götheborg of Sweden. På midsommarafton är det dags att mönstra på det anrika fartyget.

Foto: Markus Danielsson

Vimmerby2022-06-23 16:00

Peder Rannemalm gick till sjöss för första gången 1977. Därefter har 63-årigen hunnit med ett antal olika resor och uppdrag på de olika haven runtom i världen.

– Jag har bland annat varit sex säsonger på Svalbard, berättar den erfarne sjömannen när Vimmerby Tidning träffar honom i bostaden hemma i Vimmerby.

undefined
Peder Rannemalm med boken som väckte hans intresse för Ostindiefararen Götheborg of Sweden. På midsommarafton är det dags att mönstra på det anrika fartyget.

Men vardagslivet kommer snart bytas ut mot en helt annan miljö för Peder.

– Jag åker till Helsingfors på torsdagen och på midsommarafton ska jag mönstra på Ostindiefararen Götheborg of Sweden. Jag ska jobba som steward i sex veckor på en rutt som innehåller stopp i Köpenhamn och Oslo, säger han.

Steward kan på svenska översättas till kökschef. Det innebär att Peder Rannemalm bland annat har huvudansvaret för att utfordra den 80 personer stora besättningen på Götheborg of Sweden under de kommande sex veckorna.

– Jag har även ansvar för provianteringen ombord. Det funkar ju inte riktigt som på andra håll. Vi kan ju inte gå och köpa dill varje dag om vi skulle behöva det eftersom vi ligger ute till sjöss.

När Peder har varit ombord på Ostindiefararen i sex veckor är det dags att mönstra av. Men äventyret är långt ifrån över. Efter sex veckor på hemmaplan är det nämligen dags för sex nya veckor ombord.

– Den gången kommer jag att mönstra på i Lissabon och går sedan av igen ytterligare sex veckor senare. Då är vi troligen i Nice eller på Mallorca.

undefined
Den här boken ses som en bibel för besättningen ombord på Götheborg of Sweden.

Den största utmaningen för Peder blir, enligt honom själv, är att stå pall för den stundtals hårda sjögången som kommer att finnas med i sammanhanget.

– Vi kommer visserligen att arbeta tio-femton timmar per pass men det handlar först och främst om att inte bli sjösjuk.

Rannemalm säger också att han har sett riktiga skräckexempel på hur människor runt omkring honom blivit riktigt sjuka på tidigare seglatser. Då handlar det inte enbart om sjösjuka utan även om att personerna i fråga inte står pall för att vara ute på havet under en hel seglats.

– Det har hänt flera gånger att personer har blivit så dåliga att de har fått hämtas med ambulans.

 I mars nästa år hoppas Peder finnas med när Ostindiefararen ger sig av mot Kina.

– Tanken är att vi ska vara framme i Kina den 16 september. När vi kommer fram är det min tanke att mönstra av samtidigt som jag reser hem och går i pension. Det vore verkligen kronan på verket.

undefined
Besättningen på Götheborg of Sweden uppgår till 80 personer.
Ostindiefararen Götheborg of Sweden lämnar Helsingfors på midsommarafton.
Ostindiefararen Götheborg of Sweden lämnar Helsingfors på midsommarafton.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!