Bedragaren ville bekräfta en betalning för två dammsugare till ett värde av cirka 25 000 kronor, varor som ingen av de uppringda personerna hade beställt. När de sa ifrån fick de höra att det kunde röra sig om ett bedrägeri och att de behövde logga in med hjälp av sitt bank-ID för att stoppa det.
Bengt Samuelsson, som svarade i sin särbos telefon, förstod relativt snart att det rörde sig om ett bedrägeri.
– När han sa att han ringde från Elgiganten var det hur trovärdigt som helst och jag gick på det först, han kunde hennes personnummer och allt. Han var otroligt envis men jag var tydlig med att han inte skulle få mig att logga in någonstans, säger han till Vimmerby Tidning.
Bengt valde at fortsätta samtalet och blev då kopplad till "banken", där bedragaren spelat in hur det låter när man kontaktar den verkliga banken.
– Det är väldigt lurigt men jag är väl ganska alert trots att jag snart är 80-år. Efter att jag lagt på kontaktade jag den riktiga banken och fick höra att bedragarna hade kunnat få tag i pengarna om vi hade loggat in, säger han.
Ulf Gollungberg vid polisen berättar att man tog emot totalt tre polisanmälningar om samma typ av bedrägeri under onsdagen.
– Upplägget var samma i alla fallen men den här gången förstod samtliga målsägande att det var något lurt och la på. Det var väldigt bra agerat av allihop och därför rubriceras det här som försök till bedrägeri, säger han.