Vimmerbyföretaget Carlenskogs har anor som sträcker sig ända tillbaka till 1930-talet. I mitten på 1950-talet koncentrerades verksamheten till Vimmerby och nu fyller det klassiska bygghandels-företaget, i sin nuvarande form, 70 år.
– Det är häftigt! Det kanske inte är så många bolag egentligen som överlever så länge med alla stora förändringar som alltid sker samhället. Att just Carlenskogs klarar sig beror nog på, för att sammanfatta, att det alltid varit så bra folk här och att det finns ett så stort driv i det, säger vd:n Urban Andersson till Vimmerby Tidning.
Totalt har företaget 18 anställda och 61-åringen, som varit vd i över 20 år, berättar att man just nu är inne i ett generationsskifte.
– Många har jobbat här i evigheter, vi hade några pensionsavgångar nyligen och de hade varit här i över 40 år. Det är egentligen det första stora skiftet och det blir lite nytt för oss alla, men vi har kunnat fylla alla platserna, säger han.
De senaste åren har varit ekonomiskt tuffa för många företagare, inte minst inom byggbranschen. När projekten blir färre ökar konkurrensen om det som finns kvar och självklart, säger vd:n, har Carlenskogs påverkats.
– Det blir en mindre volym som går ut och vi är ju hyfsat beroende av ganska höga volymer, men som alla andra har vi fått ta det lite lugnare. Under en sådan period kan vi kanske inte tjäna jättemycket pengar men rent ekonomiskt mår vi ändå bra, och vi har rustat för att det ska vända tillbaka till en mer normal marknad, säger Urban Andersson.
Hur ser du på konkurrensen lokalt?
– Det är nyttigt och håller oss på tå. Vi jobbar med service och kunskap och har dessutom en tillhörande finsnickeridel här ute som i princip är unikt för en bygghandel. Sen har vi också en större yta, 20 000 kvadratmeter, än många andra vilket innebär att vi kan ha extremt mycket grejer hemma. Men man bli ju jämförd vare dag när det kommer till priser och sådant.
2018 förvärvades Carlenskogs av Fellessons Byggnadsvaror AB, ett Växjöbaserat familjeföretag som drivs av tredje generationen. I samband me ägarbytet skrevs en önskelista på satsningar och investeringar så som utbyggnad av magasin och asfaltering. Den listan har hunnit betats av rejält och framtiden för Carlenskogs finns i onlinehandel och uppdaterade logistiklösningar, tror både Urban Andersson och butikschefen Sven-Åke Johansson.
– Det är stora och tunga grejer vi säljer, och inget som man bara lägger i en kartong och skickar iväg, där finns en utmaning. Jag tror att vi i framtiden kommer att behöva jobba mer med servicenivån och förplocka ordrar mycket mer, till både stora och små projekt. Kunderna kommer att kräva den typen av service om ett antal år, säger Sven-Åke Johansson.
70-årsjubileet firas i två steg, först på fredagskvällen på en after work med anställda och leverantörer. Man håller till i byggnaden och det blir både underhållning med Per Backstad och mat lagad av Lucas Eriksson. På lördagen bjuds kunderna till kalaset i bygghandeln, med erbjudanden som är tänkta att locka.