Företaget kämpar: "Leveransproblemen har slagit hårt"

"Det tar stenhårt på en" säger Oskar Cederstrand, som driver företaget Skog och Trädgård. Verksamheten har drabbats hårt av leveransproblemen och nu står företagets framtid på spel.

Verkstaden är en del som Oskar Cederstrand kan komma att utveckla vidare för att försöka hålla företaget flytande. Hunden Flix håller honom sällskap medan han reparerar en gräsklippare.

Verkstaden är en del som Oskar Cederstrand kan komma att utveckla vidare för att försöka hålla företaget flytande. Hunden Flix håller honom sällskap medan han reparerar en gräsklippare.

Foto: Elin Elmström

Vimmerby2021-08-11 06:00

– Pandemin har ställt till det något vansinnigt med leveranser. Att inte ha någonting att sälja plus att det tar lång tid att få fram reservdelar har slagit riktigt hårt, säger Oskar Cederstrand som driver Skog och Trädgård i Vimmerby sedan 2014. 

Företaget består av en butiksdel som säljer skogs- och trädgårdsredskap och en verkstadsdel för reparationer. 

– Den senaste månaden har man mest känts som en postorder. När kunderna kommer in och frågar så får jag svara att det är omkring tre veckor kvar till leverans. Eller längre, ibland rör det sig om månader. Innan pandemin kom varorna på en till tre dagar när jag beställde. Det kan gälla vad som helst, till exempel en gräsklippare eller bara en kedja. När allt sedan släpper köper man på sig lite grann men då kanske det inte är aktuellt för kunderna längre. 

Oskar Cederstrand menar att problemen med leveranserna började märkas redan under våren men att läget förvärrats under sommaren. 

– 2020 var ett drömår. Allt gick väldigt bra, produkterna fanns hemma och det var inga problem med leveranserna för då fanns det fortfarande ett lager på allting. Nu på våren kunde man se att det började bli annorlunda. Under maj och juni blev problemet större. Samtidigt är det då som det är högtryck på trädgårdsmaskiner och gräsklippare. Så att det inte fanns varor hemma förlorade jag mycket på. 

undefined
Verkstaden är en del som Oskar Cederstrand kan komma att utveckla vidare för att försöka hålla företaget flytande. Hunden Flix håller honom sällskap medan han reparerar en gräsklippare.

Under samma period började bristen på fyrhjulingar bli tydlig. 

– Andra år har jag sålt mycket fyrhjulingar. Nu när folk har varit mycket hemma så har efterfrågan också varit hög. Men det har knappt funnits en fyrhjuling att få tag på och sedan mitten på juni har det stått helt tomt i butiken. Man tycker att det inte borde vara så konstigt att få fram varorna, men samtidigt tillverkas det flesta varorna i vår bransch inte i Sverige, och mycket inte ens i Europa, utan mycket i Asien och USA. 

Problemet med leveranserna har växt sig så stort att företagets framtid nu står på spel. 

– Det tar stenhårt på en. Det är de här pengarna man ska leva på i vinter. Jag har inte ens vågat titta på hur mycket vi förlorat. Jag har försökt trycka in extra mycket jobb i verkstaden men det är inte där de stora summorna ligger. Frågan är bara vad man ska göra, jag har själv inte tänkt klart den tanken. Jag hoppas att vi kan hanka oss fram men går det inte runt så går det inte runt.

undefined
"Hade inte leveransproblemen hänt hade det varit ett bra år" säger Oskar Cederstrand.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!