STG: "Som det ser ut nu ser prognosen bra ut"

Pandemin slog inte lika hårt som förväntat mot STG. Istället för att varsla lyckades företaget nyanställa och leveransproblemen har hittills uteblivit.

"De prognoser vi har ser bra ut så än så långe kan vi köra på i nuvarande takt. Med det sagt är inte det satt i sten. I vår bransch kan saker ändra sig väldigt snabbt", säger Peter Hjelte, vd för STG i Vimmerby.

"De prognoser vi har ser bra ut så än så långe kan vi köra på i nuvarande takt. Med det sagt är inte det satt i sten. I vår bransch kan saker ändra sig väldigt snabbt", säger Peter Hjelte, vd för STG i Vimmerby.

Foto: Roelof Stroetinga

Vimmerby2021-08-23 19:00

Under våren 2020 drabbade pandemin hårt företaget Svensk Tryckgjutning, STG, i Vimmerby som tillverkar gjutna komponenter i aluminium, magnesium och zink för fordonsindustrin. Flera av deras kunder stängde igen sina fabriker temporärt och efterfrågan på komponenterna stannade av. Det dystra beskedet att varsla personal togs.

 – Vi visst inte hur länge det skulle hålla i sig. Men sen kom allt tillbaka under tidig höst och nu i efterhand känner vi oss ganska nöjda med år 2020. Varslet trädde aldrig in och vi har istället kunna nyanställa, säger VD Peter Hjelte. 

Företaget har nu omkring 120 anställda och prognoserna berättar Peter Hjelte ser bra ut hittills. Men menar samtidigt att företaget inte kan slå sig till ro. 

– Det rullar på nu med produktion och leveranser. Industrin har ställt om sig och anpassat sig efter pandemin. Möten sker digitalt, munskydd och andra säkerhetsåtgärder har införts. Någon röd matta är det inte framför oss, men det kommer det heller aldrig att vara. Det är en konkurrensutsatt bransch så vi måste slåss på marknaden som alla andra.

undefined
Flera industrier har under den senaste tiden uppgett en nedtrappning i produktion på grund av leveransproblem. Ett problem som STG i Vimmerby är tacksamma att inte ha än.

En farhåga är att leveransproblemen som drabbat många industrier den senaste tiden kan komma att påverka STG genom att deras kunder inte får fram de andra komponenter som behövs i fordonstillverkningen. 

– Våra kunder har svårt att bli försörjda på halvledare och den sortens komponenter. Vilket tillslut kan påverka oss genom att det blir en mindre efterfrågan på de komponenter vi levererar. Vi får vara ödmjuka inför att det kan bli så. Själva har vi hittills fått det råmaterial som vi är i behov av. Däremot har priset och transportkostnaderna från Asien dragit i höjden dramatiskt. Vilket är ett stort problem i sig.

En annan fundering är hur det kommer att bli i framtiden när fordonsindustrin blir mer och mer inriktad på elfordon.

– Våra produkter är inte kopplade till förbränningsmotorn. Det är många gjutna komponenter som går i elbilar också. Mest levererar vi komponenter som ingår i styrningen på bilen, vilka behövs oavsett om det är en elbil eller förbränningsbil. Så där ser vi inte någon avtrappning på behov, snarare tvärtom. Men sedan är det svårt att säga exakt hur situationen kommer att utveckla sig. Inom fordonsbranschen kan saker förändras mycket fort, säger Hjelte.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!