Skvaller, väder och vind, livet. En del vill prata om allt möjligt i frisörstolen.
– Eller hockey, i Vimmerby pratas det jättemycket hockey just nu, säger Emma Wallerstedt på Intermezzo.
På den här salongen kan man göra en tyst bokning. Skulle småpratet kännas som något man helst väljer bort finns det valet.
– Vi är duktiga på att läsa av personer och känner när det inte är läge att prata, men att vi är bra på det vet ju inte en ny kund, säger kollegan Linn Uhre.
Det är just nya kunder som väljer tyst klippning. Inte stamkunderna.
– Och särskilt yngre killar, kanske. Men det är absolut inte vanligt, säger Linn.
– Men ändå tre de senaste två veckorna, säger Emma, som inte tycker att det är konstigt att en del kan uppleva frisörbesöket som lite obekvämt.
– Det kan hänga ihop med att vi står väldigt nära och har kroppskontakt. Alla vill inte prata, det får man respektera. Man kanske har en stressig vardag eller pratar jättemycket på jobbet. Jag är själv en person som pratar mycket men jag tycker absolut inte det är jobbigt med en tyst bokning, det kan rentav vara lite skönt ibland.
Av lätt begripliga skäl ingår prat om håret under besöket, men sedan är det tyst.
– Ibland händer det att en kund velat ha tyst klippning första gången, men nästa gång vill man det inte, då känner man sig tryggare, säger Emma.
Felicia Blom på Citysalongen har tidigare jobbat på salong där man kunnat boka tyst klippning. Nu har hon valt bort det.
– Jag känner inte att det behövs. Märker jag att en kund sitter med telefonen eller tittar i en tidning fattar jag att man inte vill prata. Men de flesta av mina kunder är rätt så pratglada och jag är rätt babblig av mig själv. Jag tycker det känns stelt med tysta bokningar.
I hennes stol sitter Amanda Carlsson, som ska testa uppsättningar inför studentbalen. Hon skulle inte kunna tänka sig att boka tystnad.
– Jag tycker det är fint att bygga en relation med sin frisör, att man vet att man kan öppna sig om man vill.
– Och man pratar ju inte konstant om man har en tretimmarsbehandling, inflikar Felicia.
På Frisörateljén har man haft tysta bokningar i systemet de senaste fyra åren.
– Vi kanske ändå har någon kund i veckan som väljer tyst bokning, man vill nog mest ha lugn och ro och bara njuta av sin klippning, säger Linda Lennartsson.