Efter en utredning ska regeringen nu fatta beslut om ifall skolorna ska bli helt mobilfria. Men detta är något man införde på Astrid Lindgrens skola redan för fem år sedan.
– Jag var inte så omtyckt som rektor kan jag säga. Det var totalt ramaskri, säger Josephine Svensson, rektor för årskurs 7-9 på Astrid Lindgrens skola.
Mobilförbudet mötte protester från både elever och föräldrar.
– Tonåringarna tyckte det var orättvist och föräldrarna tyckte att vi kapade deras integritet. De sa också att eleverna skulle känna sig otrygga om de inte fick ha sina telefoner med sig, säger Josephine.
Trots kaoset som utbröt när mobilförbudet infördes vände det snabbt.
– Jag fick med mig både föräldrar och elevrådet, vi pratade mycket om varför vi valde att göra mobilfri skola. Man såg inte omfattningen av problemet. Även fast många tycker det är orättvis ibland är våra tonåringar kloka och smarta. När vi pratar om det förstår de ju varför.
Över tid har personalen märkt en stor skillnad på hur eleverna hanterar både studier och sociala relationer.
– Eleverna pratar, umgås och tittar mer på varandra. På andra skolor socialiserar man sig inte alls som våra ungdomar gör. Det är bättre fokus på lektionerna. Eleverna rör också på sig mycket mer i och med att de inte har något att sitta med, säger Josephine.
Att minska kränkningarna var också något som motiverade AL-skolan till det totala mobilförbudet.
– I skrift är det lättare att slänga iväg elaka kommentarer, det gick åt mycket arbete och lektionstid på att hantera fall. Det finns fortfarande kränkningar såklart men de ser ut och kan hanteras på ett annat sätt. När de sker över nätet har vi inte samma möjlighet att plocka upp det.
I början av skoldagen lämnar eleverna ifrån sig telefonen hos personalen i skolans café där de är inlåsta i säkerhetsskåp under hela dagen. Efter dagens sista lektion får eleverna tillbaka mobilen.
– Det blir fler vuxna inblandade i ungdomarnas skolgång på det här viset, på högstadiet träffar man inte sin mentor varje dag. Eleverna får säga hej och prata lite med personalen, det blir en värdefull stund på morgonen.
De skolor som ännu inte infört mobilförbud står nu inför en stor organisationsförändring.
– Vi köpte in plåtskåp och mobilinlämningslådor. Man måste se till att det finns personal som tar emot telefonerna och att de förvaras på en säker plats, det var mycket planering runt det, säger Josephine Svensson.
En av de stora utmaningarna med den nya riktlinjen är hur skolorna ska hantera ungdomar som bryter mot mobilförbudet.
– Det är viktigt med tydlighet kring hur skolan agerar om eleven inte lämnar in sin mobiltelefon, för såväl elever, vårdnadshavare som personal. Då undviker vi onödigt ifrågasättande vilket gynnar alla involverade, säger Pernilla Begu, rektor för årskurs 7-9 på Vimarskolan.
Redan idag samlar Vimarskolan in mobilerna vid varje lektion. Inför den nya omställning handlar det om att hitta rutiner för att förvara mobilerna under hela skoldagen.
– Vi har lyft det lite kort i personalgruppen men vi är inte alls klara med hur rutinerna kommer att se ut. Vi kommer självklart att rätta oss efter det beslut som tas och kommer göra vårt bästa för att det ska bli så bra som möjligt för såväl de som ska hantera det här, säger Pernilla Begu.