Vimmerbys bilhandlare blickar framåt

Att försöka spå hur år 2023 kommer att se ut för bilbranschen är ingen lätt uppgift. I handlarbudets prognos för årets första halva tippar experter att branschen generellt sett har en tid framför sig av bland annat fler konkurser, sjunkande begagnatpriser och trögare försäljning. Med ett bra 2022 i ryggen verkar dock Vimmerbys största bilhandlare se ljust på framtiden.

Vimmerby Tidning har intervjuat tre av Vimmerbys största bilhandlare om deras tankar om världsläget. Här syns Daniel Lindström, platschef på Skobes bil, Kenneth Boman, platschef poå Engströms bil och Mikael Carlsson är platschef på Holmgrens bil.

Vimmerby Tidning har intervjuat tre av Vimmerbys största bilhandlare om deras tankar om världsläget. Här syns Daniel Lindström, platschef på Skobes bil, Kenneth Boman, platschef poå Engströms bil och Mikael Carlsson är platschef på Holmgrens bil.

Foto: Eva Harrysson

Vimmerby2023-02-02 20:00

I tider av ekonomisk oro, inflation och ett hot om lågkonjunktur påverkas många kommersiella verksamheter, däribland bilbranschen. I slutet av förra året presenterade Dagens industri en prognos för just den branschens framtid under första halvan av 2023 som handlarbudet tagit fram i samråd med experter på området.

Prognosen rymmer bland annat en farhåga om att bilhandlarna kan få en tuff start på året om hushållens ekonomi försämras ytterligare. Därtill spås bland annat att priset på begagnatmarknaden kommer att sjunka.

Vimmerby Tidning har kollat läget hos tre av Vimmerbys största bilhandlare. Daniel Lindström, platschef på Skobes bil i Vimmerby, summerar den närmaste tiden.

– Backar vi tillbaka bandet har egentligen hela 2022 varit ett riktigt bra år. Utan att ha fått det sista resultatet klart ligger omsättningen nog på rekordnivå jämfört med många år. Det är lite halvlustigt egentligen, för det vore enkelt att tänka att förra året borde ha varit lite tuffare med tanke på allt som händer runtomkring oss, men siffrorna visar motsatsen.

Hos Skobes har det märkts av tydligt att prisnivån på begagnade bilar legat högt, men även att kurvan planat ut och i vissa fall börjat falla tillbaka.

– Vi ser en nedåtgående kurva på lite dyrare begagnade bilar. Det tänker vi är ganska naturligt eftersom priserna där i många fall ligger ganska nära priserna för en ny bil, så den som har det gott ställt kan lika gärna köpa en sådan. Då blir efterfrågan inte lika stor och prisbilden ändras.

När det gäller elbilar har bilfirman inte haft någon stor volym elbilar på marknaden men de som funnits har varit väldigt eftertraktade.

Märker ni av att det finns en viss oro i framtiden hos er målgrupp, som kan påverka deras köpmönster?

– Det är klart att privatpersoner tänker sig för lite extra just nu med den osäkerhet som finns, och det har vi all respekt för. Men vi vet också att om det kommer lite positiva signaler överlag på marknaden så fortsätter folk att investera och då kommer tillbaka till bilmarknaden.

undefined
Daniel Lindström, platschef på Skobes bil: "Vi ser en nedåtgående kurva på lite dyrare begagnade bilar".

Inte heller på Engströms bil verkar tiderna särskilt bråda. Platschefen Kenneth Boman delar dock Lindströms uppfattning om att det är svårt att utvärdera hur affärerna går just vid den här tiden på året, men han är inte orolig för framtiden. Han berättar att man har en "enorm orderstock" på bilar som firman får hem och levererar ut efter pandemin. Enligt Boman var 2022 ett bra år även för dem. Han gissar dock att det finns de som dröjer med sina bilköp för att läget är som det är.

– Jag tror att det finns en oro just på privatmarknaden. Ett lite minskat intresse av den anledningen tror jag att vi kommer få känna av under 2023 också, men det gäller ju inte bara vår bransch.

Har intresset för elbilar hos era kunder förändrats efter att klimatbonusen rykt?

– Jag tycker att intresset för elbilar fortfarande verkar väldigt högt. Om man tittar på nybilsförsäljningen hos oss under ett år tillbaka, står elbilar för en bit över 50 procent. Det börjar också komma en del elbilar på begagnatmarknaden vilket jag tror kommer vara intressant för många framöver, framförallt på privatmarknaden.

undefined
Kenneth Boman, försäljningschef på Engströms bil, gissar att det finns de som dröjer med sina bilköp på grund av världsläget: "På företagsmarknaden har vi däremot inte märkt någon skillnad".

Mikael Carlsson är platschef på Holmgrens bil i Vimmerby. Hos dem märks det av att det ekonomiska läget påverkar verksamheten, men ännu det har inte inneburit någon katastrof.

– Av förståeliga skäl är folk lite oroliga givetvis, med elpriser, matpriser och så vidare. Det är klart att bilen är en stor investering där den oron påverkar. Däremot har vi börjat året väldigt starkt, och det är på begagnatsidan vi främst har lyckat hålla uppe försäljningen.

Är efterfrågan på begagnade bilar större än den på nya bilar just nu?

– Om jag pratar för januari är det begagnat vi har sålt väldigt mycket av, i och med att elbilsförsäljningen har fallit ganska hårt. Nu finns det också ett stort urval av begagnat, så det är där vi har lyckats. 

Carlsson tror helt klart att den slopade klimatbonusen är orsaken till att elbilsförsäljningen har sjunkit. Han ser positivt på framtiden.

– Vi går in med väldigt bra förutsättningar för att göra ett bra år, med ett bra begagnatlager och ett hyfsat bra lager på nya bilar. Jag tror på 2023.

Handlarbudets prognos

Begagnatpriserna sjunker

Handlarna minskar sina beglager

Lagertiden ökar – minskad lönsamhet

Betydligt fler laddbara begbilar under 2023

Fler konkurser och uppköp att vänta

Svenska fordon attraktiva i Europa – exporten ökar

Källa: Dagens industri

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!