Vimmerbytjej skrev världshit – här kan du höra låten

Vimmerbytjejen Julia Karlsson är en av låtskrivarna bakom "The Business" – som i veckan sålde mest i världen. "Jag försöker stanna upp och njuta", säger hon ödmjukt.

Vimmerbybördiga Julia Karlsson i sin och kollegan Anton Rundbergs studio på Södermalm. Tillsammans har de och James Bell skrivit The Business med artisten Tiësto, som i torsdags blev etta i världen på iTunes.

Vimmerbybördiga Julia Karlsson i sin och kollegan Anton Rundbergs studio på Södermalm. Tillsammans har de och James Bell skrivit The Business med artisten Tiësto, som i torsdags blev etta i världen på iTunes.

Foto: Privat

Vimmerby2021-03-06 15:30

Julia Karlsson skrev musik på flickrummet i Vimmerby redan som tioåring och några år senare fick hon sin första gitarr av föräldrarna.

Idag är hon 32 år, bosatt i Stockholm och jobbar heltid som låtskrivare och producent – och hon är en av låtskrivarna bakom världshiten "The Business" med artisten Tiësto, skriven tillsammans med James Bell och kollegan Anton Rundberg.

I torsdags fick de se låten kliva upp som etta i världen på mediespelaren iTunes.

– Det känns stort, jag är verkligen jätteglad att den tagit sig till toppen, säger Julia Karlsson, som även sett låten klättra till den åttonde mest spelade på Spotify Global genom 243 miljoner lyssningar så här långt. 

Eller 2,6 miljoner spelningar per dygn. Helt sanslösa siffror.

– Jag trodde aldrig Business skulle bli så här stor. Den låg och bubblade länge på en tredje- och andraplats på iTunes-listan för att gå upp i topp under torsdagen och fredagen, säger Julia, när vi når henne på telefon i lägenheten i Stockholm.

– I dag (läs lördag) gick Justin Bieber om oss. Han är förövrigt den artist jag drömmer om att få jobba med, tillägger hon.

undefined
Det var inte självklart att Julia skulle välja att arbeta med musik på heltid förrän hon gick på YH-utbildningen Musikmakarna i Örnsköldsvik. Det var där hon och Anton Rundberg lärde känna varandra och sedan sju år tillbaka är de kollegor.

Varför tror du låten gått hem hos folk?

– Mycket ligger i karaktären i rösten, tilltalande text och en melodi som nöts in hos folk vare sig man vill eller inte, säger hon och skrattar.

– Och texten "let's get down to business" blir lite som att "det är dags att ta tag i det här". Även att låten skrevs innan corona tror jag att många gör den kopplingen, att man längtar efter en förändring. Jag har sett på sociala medier hur människor relaterar till den på så många olika sätt, allt från filmer där man lagar mat, till att tennisspelaren Nadal tränar med låten i bakgrunden. 

Vad kan det här komma att betyda för din karriär?

– För egen del är det så häftigt, att en låt jag varit med och skrivit blir världens mest sålda. Att folk vill höra den, och köpa den. Det är peppande, jag tänker att det betyder att man kan göra det igen. Även om jag inte tar någonting för givet, det är en tuff bransch. Man har en känsla, att man skapat något bra, men man vet aldrig hur det tas emot av lyssnarna. Nu vet vi att den uppskattas.

Hur ska du toppa det här?

– Genom att inte tänka, utan bara ha kul. Låtar måste lekas fram, för jag tror att det är då man skapar det unika.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!