Vimmerbyungdomar tog "Grand slam"

Bästa affärsplan.Bästa vara.Bästa monter.Bästa säljare.Bästa UF-företag.Så bra är Krok UF från Vimmerby gymnasium.

Helena Törnkvist, Mathias Sjöström och Anna Brogren sopade banan på UF-mässan och hyllades ordentligt. De vann Bästa monter, Bästa vara, Helena Törnkvist blev Bästa säljare och de kammade också hem vinsten i den mest prestigefyllda kategorin, Bästa UF-företag. Redan tidigare har ungdomarna som alla går i trean på samhällsvetenskapliga programmet på Vimmerby gymnasium, inriktning ekonomi, vunnit Bästa affärsplan. Foto: Sandra Madestam

Helena Törnkvist, Mathias Sjöström och Anna Brogren sopade banan på UF-mässan och hyllades ordentligt. De vann Bästa monter, Bästa vara, Helena Törnkvist blev Bästa säljare och de kammade också hem vinsten i den mest prestigefyllda kategorin, Bästa UF-företag. Redan tidigare har ungdomarna som alla går i trean på samhällsvetenskapliga programmet på Vimmerby gymnasium, inriktning ekonomi, vunnit Bästa affärsplan. Foto: Sandra Madestam

Foto:

Vimmerby2013-03-16 05:06


Marcus Alsér, ordförande i Företagarna Vimmerby, har varit med om en och annan företagsmässa genom året. Men när Vimmerbyungdomarna som driver Krok UF formligen sopade mattan i Mönsterås häromkvällen fick han uppleva något nytt. Helena Törnkvist, Mathias Sjöström och Anna Brogren från Vimmerby tog tillsammans hem fem vinster i olika kategorier.
- Det är historiskt. De är helt otroligt duktiga. Sedan 2008 är det inget UF-företag i länet som vunnit mer än två förstapriser, säger han lyriskt.

Bästa företag
Redan tidigare har Krok UF fått en kvalplats till SM när företaget vann kategorin "Bästa affärsplan". Nu kan de unga företagarna dessutom stoltsera med fyra direktplatser till SM.
- Att vi vann "Bästa UF-företag" är helt klart bäst av alltihop, säger en lycklig Helena Törnkvist, vd och dessutom segrare i kategorin "Bästa säljare".
Segern har firats med ett kvällsmål på hamburgerkedja. Men mer firande ska det bli när de riktigt hunnit smälta framgången.
- Vi hade verkligen inte förväntat oss att det skulle gå så här bra. Visst, vi jobbar med ambitioner och motivation, men det här är helt galet.
Hemligheten är förstås en produkt som går hem. Den finurliga kroken, The Clever Hook, möjliggör en smart upphängning av exempelvis kläder och handdukar som saknar ögla, hängare eller hank. Helena Törnkvist och de andra fastnade för produkten, som inte nått marknaden, av en slump.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om