I närmare tio år, mellan 2006 och 2015, var Kjell Åke Hansson vd för Astrid Lindgrens Näs i Vimmerby, det då kommunägda aktiebolaget som bland annat erhöll Stora Turismpriset av Tillväxtverket 2014.

De därpå följande två åren var han anställd som programchef på SR P4 Göteborg innan han valde att dyka rakt ut i frilanshavet.

– Det handlade mest om en längtan att göra något nytt, något eget och kunna åta sig fler uppdragsgivare. Fortfarande gör jag många jobb åt både Sveriges Radio och SVT, fast nu på frilansbasis, berättar Kjell Åke.

Tidigare i år fick Kjell Åke frågan av redaktionen för P1 Sommar om han ville producera ett par av årets program. För det är så det går till. En grupp, som leds av programchefen Bibbi Rödöö, spånar fram förslag på sommarpratare. Sedan funderas det fram vilka producenter – både interna och frilansare – som skulle kunna passa och finns tillgängliga.

Ett hedersuppdrag för en radioproducent så klart, även om det inte var första gången för Kjell Åke.

2017 producerade han journalisten Janne Josefssons uppmärksammade och hyllade Sommar-program. I år blev det Hamid Zafir, rektorn som vände utvecklingen på utsatta Sjumilaskolan i Biskopsgården och utsågs till Årets svensk av tidningen Fokus 2018, samt byggmästaren, visionären och superentreprenören Ola Serneke.

– Två väldigt intressanta men helt olika personligheter, och båda mitt i karriären. Jag kände inte någon av dem innan jag fick förfrågan, berättar Kjell Åke.

Vad är din uppgift som producent?

– Efter ett första samtal om vad programmet skulle kunna handla om kan man väl delvis beskriva sig själv som ett bollplank. Jag hjälper till att bearbeta manus, tycker till kring innehållet – vad som kanske bör förstärkas eller tonas ned – och var man kanske behöver vara lite mer målande. Men det är väldigt viktigt att det är huvudpersonens historia och att den känner det. Det handlar om att skapa förtroende.

En hel dag avsätts sedan för inspelning. Då är det sommarprataren, Kjell Åke och en tekniker i en studio.

– Sedan klipper vi ihop det till ett bra program över en timme och 27 minuter, och lägger på musik i efterhand, berättar Kjell Åke.

Har du själv någon favorit bland alla sommarpratare genom åren?

– Det finns många som har varit så bra. Allra bäst blir sommarprogrammet när folk är äkta och lämnar avtryck. Jag minns att Ingmar Bergman, i sitt program, ställde frågan ”varifrån kommer musiken”. Den frågan följde mig länge.