Här är enda skroten som tar Tesla

Christian Johansson är ensam i landet att demontera Tesla och deras högvoltsbatterier på krockskadade fordon. Han fixar även koden till "omöjliga" styrdon.

24 januari 1919 19:00

Att demontera en elbil är ett arbete som kräver stor kunskap och ännu större försiktighet.

På Vimmerby bildemontering har man stor respekt för arbetet. Inget arbete görs utan speciella säkerhetsklassade handskar och isolerade verktyg.

I ett krockskadad fordon kan elektroniken börja spöka. Kablar kan bli strömförande fast fordonet är nedsläckt och det gäller att tänka efter före.

En vattendroppe som råkar trilla i ett skadat fordon kan göra att kontaktorerna slår till.

– Då kan du få ut starkström när du står och skruvar och det får inte ske, nämner vd Christian Johansson.

Redan vid bärgningen finns stränga förhållningsorder från honom då bilen kan bli strömförande eller börja brinna.

Samma tänk behövs hos räddningspersonal, så att man vid en olycka inte klipper en bil fel.

– I 99 fall kommer det gå bra men det får inte bli det hundrade fallet, säger han.

Christian ägnar i dag mycket tid åt att sprida kunskap till räddningstjänst, assistanskår och myndigheter om el- och hybridbilar, för att inte tragiska olyckor ska ske.

Han är även en av väldigt få i Sverige som ägnar sig åt omprogrammering och renovering av styrdon.

Att verkstäderna inte kan komma in i eller renovera dessa har blivit allt vanligare. Det drabbade även det egna företaget då man fick tillbaka allt fler styrdon som man bara fick kassera.

– Styrenheterna är så hårt kodade mot bilen. Inte ens märkesverkstäderna kan montera den begagnade enheten då den inte går att koda av.

Kvar återstår för bilägaren att köpa en helt ny.

– Det kan kosta upp till 40 000 eller upp till 90 000 kronor om det är en elbil.

Dilemmat väckte hans intresse och han gav sig ut på orörd mark, för det fanns inga kurser att gå, inga verktyg eller utrustning.

Han byggde ett eget labb hemma för att han skulle vara i närheten av familjen.

– På dagarna var jag här och på kvällar, nätter och helger var jag i labbet, säger han.

Numera lägger han sin mesta arbetstid på ändamålet i ett eget bolag.

– Varje enhet är unik och alla är olika uppbyggda, säger han om arbetet på microkretsnivå.

– Och det kommer hela tiden nya styrdon som inte går att återmontera, säger han om de ständiga utmaningarna.

I dag säger han att han kan knäcka 95 procent av koderna till dagens styrdon men att han har lösningen även till resterande. Frågan är bara hur lång tid det ekonomiskt får ta, ett par timmar eller flera dagar?

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!