Marie Halldén är HR-chef på kommunen och en av kommunens medarbetare som inte är på semester när vi når henne:

– Generellt kan man säga att hälften av vår personal är på semester samtidigt. Kan inte svara på antalet, säger Marie Halldén.

– På alla våra verksamheter försöker vi upprätthålla samma goda service och kompetens även under semesterveckorna. Förskolechefer och rektorer samordnar efter det behov som föräldrar anmält och tar ställning till antal personal och vilka förskolor/fritidshem som ska hållas öppna. För den stora gruppen omsorgspersonal så börjas planeringen för nästa sommar direkt efter den här sommaren. Den planeringen samordnas och det brukar behövas ca 220 sommarvikarier som omsorgspersonal. När det gäller andra yrkeskategorier, som till exempel chefer och handläggare, så används det sällan vikarier utan arbetet prioriteras och planeras utifrån att färre människor ska utföra det. Olika former av möte, sammanträden, utbildningar med mera sker inte under sommaren utan fokus är på att den dagliga driften ska fungera, berättar Marie.

Det är bråda dagar under semestertider för Susanne Söderberg som arbetar i kommunens reception och växel. De är vanligtvis två personer som arbetar i receptionen, men under sommaren går de omlott, vilket innebär att Susanne nu arbetar ensam när hennes kollega är på semester.

– Det är jättemycket att göra, det ringer hela tiden. Många ringer för att de är hemma hos sina åldriga föräldrar och har frågor om mat, tillsyns, hjälpmedel och annat, säger Susanne.

– Sen är det också många turister som kommer in och frågar om vart saker ligger. Man får agera lite turistvärd och ge tips på vart man kan äta, vad man kan hitta på om man reser till Vimmerby med tonåringar och allt möjligt, berättar Susanne.

– Vi har ett bra system där man kan söka på ord. Så om någon ringer in och frågar om alger i vattnet, så kan vi söka på det och få upp vem som kan svara på frågor kring det, säger Susanne.

Trots det högre trycket under sommaren så tycker Susanne att det är roligt på jobbet:

– Det är jättekul att få serva folk. Det är ju A och O i vårt yrke, att möta folk med ett leende. Det blir mycket problemlösning och det är väldigt varierat, säger Susanne.