Det var vid 08-tiden som problematiken upptäcktes. KLT:s hemsida låg under en period på fredagsmorgonen nere till följd av en it-krasch. Även deras reseplanerare ligger nere vilket gör att man inte kan köpa biljett i app, på hemsidan eller i biljettautomaterna.
– Vår leverantör av reseplanerartjänster, Forsler och Stjerna, har drabbats av problem för att en av deras tjänster som levereras av en internationell leverantör, har problem. Det drabbar inte bara oss i Sverige utan internationellt, så det är ett omfattande problem, sade Kim Örnfjäder, kommunikatör på Region Kalmar som ansvarar för KLT på fredagsmorgonen.
För KLT påverkade detta deras reseplanerartjänst som gör att resenärer kan planera, boka och se sina resor.
– Det påverkar inte trafiken för oss men däremot får det påverkan för våra resenärer som inte kan se, boka eller betala sina resor varken i appen eller på webbplatsen, sade Kim Örnfjäder.
Hur ska resenärerna göra istället under tiden detta ligger nere?
– Problemet är ju att man inte kan söka eller betala resor via appen eller länstrafikens webbplats, men trafiken kommer fortsätta gå. Är det så att inget av våra betalningsalternativ finns tillgängliga kommer trafiken fortfarande gå, då finns det ju inget sätt att betala.
Så det betyder att resenärerna får resa gratis?
– Ja, finns det inget annat betalningsalternativ så är det så det får bli. Vi kommer prioritera att resorna går så att folk kan ta sig till sina jobb och dit de vill, säger Kim Örnfjäder.
Strax före lunchtid var alla funktioner igång igen för KLT. Reseplaneraren funkade och betalningssystemet likaså.
– Inga kvarvarande problem. Vi har inte fått några rapporter om att trafiken haft problem. Det blev en störning för resenärerna när de inte kunde använda planeraren under några timmar. Nu har vi kört på, sa Örnfjäder om pärsen.
*Texten har uppdaterats